Filmpédia: Gregg Araki
Gregg Araki (1959. december 17., Los Angeles, Kalifornia, USA) japán származású amerikai filmrendező, az egyik legismertebb független filmes. Filmjeit gyakran a New Queer Cinema mozgalomhoz sorolják.
Araki Los Angeles-ben született amerikai japán szülőktől. A kaliforniai Santa Barbarában nőtt fel. Egyetemi tanulmányait a Kaliforniai Egyetemen és a Dél-kaliforniai Egyetemen végezte.
Araki korábban "egy meleg ázsiai amerikaiként" jellemezte önmagát. Kijelentésével ellentétben viszont 1997-ben összejött Kathleen Robertson színésznővel, aki a Nowhere című filmjében szerepelt. Kapcsolatuk 1999-ig tartott. Araki főként azóta keltezi a férfiak iránti vonzódását, és most biszexuálisnak nevezi magát. Szexuális irányultságát nyíltan vállalja, de visszautasítja hogy „meleg filmrendezőnek” állítsák be.
„Úgy látszik van ez a kategorizációs szükséglet, hogy mindent egy dobozba tegyünk bele. Én egyszerűen csak olyan filmeket csinálok, amelyek megfognak.” - nyilatkozta.
Első filmjét 1987-ben 5000 dollárból rendezte. Második filmje, a The Long Weekend, melyet maga írt, rendezett és fényképezett már komoly sikereket ért el a fesztivállátogató kritikusok körében. Az 1992-es The Living End-et már a Sundance Filmfesztivál nagydíjára jelölték.
Következő három filmjét a Tinédzser Apokalipszis Trilógia néven szokták emlegetni. A Totally Fucked Up hat meleg fiatal szétcsúszott életét mutatja be; az Elátkozott generáció c. fekete komédia egy erőszakkal és erotikával átszőtt road movie; az Út a pokolba egy amerikai középiskola elidegenedett diákjaink droggal, szexszel és űrlényekkel átszőtt életét viszi filmvászonra.
A korábbi filmjeitől eltérő hangvételű Csók, macsók!-at az 1999-es Sundance Filmfesztiválon mutatták be, a pozitív hangvételű film azonban nem aratott osztatlan sikert a rajongók körében.
Hosszabb hallgatás után 2004-ben tért vissza Titokzatos bőr c. filmjével, amelyben újra a korábbi témák jelennek meg, a történet középpontjában két tizenéves áll, az egyik prostituáltként dolgozik, a másik meg van róla győződve, hogy űrlények rabolták el; a film során az életüket összekötő múlt sötét titkaira derül fény.
1987-ben a locarnói filmfesztiválon Bronz Leopárd díjat nyert, 1989-ben pedig a Los Angeles Film Critics a legjobb független filmnek járó díjjal tüntette ki. A Provincetown Nemzetközi Filmfesztiválon "Filmmaker on the Edge" díjat kapott 2006-ban, a "Kaboom" című filmje pedig elnyerte a cannes-i filmfesztiválon első ízben odaítélt melegdíjat, a szerencsétlen elnevezésű Queer Palm (Buzi Pálma) 2010-et.
Araki munkáinak egyik következetes eleme a "shoegazing" zenei műfaj jelenléte, mint filmzene, amely először a Totally Fucked Up filmjében figyelhető meg, de a Sehere és a Mysterious Skin-ben is erősen jelen van. (A shoegazing ("cipőbámulás") a brit alternatív zene, az indie-rock egy fajtája a '80-as évek végétől. Azért kapta ezt a nevet, mert a zenészek általában mozdulatlanul, maguk elé, vagy a cipőjükre meredve játszották a hosszú lélegzetű neopszichedelikus számaikat, hangos gitárszólókat.) A The Living End és a Nowhere filmek címei is ennek a hatásnak köszönhetően születtek meg. Előbbi a The Jesus and Mary Chain együttes daláról, utóbbi pedig egy Ride albumról kapta a nevét. Gregg Araki a New Queer Cinema mozgalomból vált ki, hogy olyan úttörő filmeket készítsen, amelyek az optimizmus és pesszimizmus egyedi keveredésével értelmezik a XXI. század világát. Munkásságát a legmeghatározóbb filmművészeti irányzatok innovatív újragondolása jellemzi. Filmjeiben a felnőtté válás témájától kezdve egészen a sci-fi műfajra jellemző eszközökig mindenféle megtalálható. A serdülőkori változásokat, a szexualitás és szerelem alternatív formáit, a földönkívülieket, valamint a HIV/AIDS X generációra gyakorolt hatását filmjeiben Araki olyan egyedi módon jeleníti meg, mint senki más. Celeb mánia, világvége, szexuális ébredések, neonácik, és parlagon heverő tizenévesek egyaránt megjelennek alkotásaiban. A nézőket egy viharos és izgalmas utazásra repíti. Merész filmes eszközeivel létrehozta az ezredforduló Amerikájának sajátos ábrázolási módját.
Filmjei
- 2018 - Riverdale (S2E11)
- 2018 - 13 Reasons Why ("Episode #2.2 és Episode #2.1)
- 2017 - 13 Reasons Why ("Tape 4, Side B" és "Tape 4, Side A") - színes, feliratos, amerikai sorozat, 53 perc
- 2016 - Red Oaks (S2E08 és S2E09)
- 2016 - Greenleaf - Men Like Trees Walking
- 2016 - Bűnök és előítéletek (American Crime) (S2E03) - színes, szinkronos, amerikai drámasorozat, 42 perc
- 2015 - Here now
- 2014 - White Bird in a Blizzard
- 2010 - Nagy badabumm (Kaboom) - Színes, feliratos, amerikai-francia sci-fi vígjáték, 86 perc
- 2007 – Besütizve (Smiley Face)
- 2004 – Titokzatos bőr (Mysterious Skin) - Színes, magyarul beszélő amerikai-holland filmdráma
- 2000 - This Is How the World Ends
- 1999 – Csók, macsók! (Splendor)
- Tinédzser Apokalipszis Trilógia:
- 1997 – Út a pokolba (Nowhere)
- 1995 – Elátkozott generáció - Gyönyörök és kivégzések (The Doom Generation) - színes, magyarul beszélő, amerikai-francia filmdráma, 80 perc
- 1993 – Totally Fucked Up
- 1992 – The Living End
- 1989 – The Long Weekend (O' Despair)
- 1987 – Three Bewildered People in the Night