100 éves a meleg filmművészet: Haragban a világgal / Rebel Without a Cause (1955)
Százéves a meleg filmművészet. 1919-ben készült el ugyanis az első film (Mások, mint a többiek/Anders als die Andern), amelynek a központi témája a homoszexualitás volt. Évtizedekig a mozi tulajdonképpen csak arra szolgált, hogy kifigurázza, nevetség tárgyává tegye ezt a szexuális kisebbséget vagy éppen brutális szadistaként mutassa be a melegeket, ezzel is táplálva a velük szembeni előítéleteket. Sorozatunkban 2019 folyamán - a centenárium alkalmából - a legjelentősebb meleg filmekről lesz szó a kezdetektől napjainkig.
James Dean és Sal Mineo
A Haragban a világgal Nicholas Ray 1955-ben forgatott amerikai filmje, amit James Dean alakítása tett felejthetetlenné. Eredeti, angol címe - Rebel Without a Cause - alapján gyakran Az ok nélküli lázadóként is emlegetik az alkotást. A Haragban a világgal az ötvenes évek amerikai ifjúságának lázadását és útkeresését boncolgatja egy tragédiaszerű forgatókönyv keretében.
Figyelem, tartalomleírás következik!
Jim bajkeverő hírében áll, és kétes hírnevére nem is cáfol rá, amikor Los Angelesbe költözik. Már érkezése első napján összeütközésbe kerül a törvénnyel randalírozás és részegség miatt. Másnap szembekerül egy helyi bandával, ami tragédiák sorozatát indítja el. Az iskolát uraló rocker csapat vezére egyből beleköt, és késpárbajra, majd katasztrófával végződő autóversenyre hívja ki. A tulajdonképpeni cselekmény durván 24 órát vesz el, eközben pedig számos drámai változás végbemegy, vagyis a film valóban az ókori tragédiákhoz hasonlatos.
A lázadó ifjúság filmje
A kritika generációs filmként írja le és magyarázza az alkotást. A történet szereplői tipikus, 50-es évekbeli, amerikai fiatalok. A Dean által életre keltett Jim Stark puhány apja és zsarnoki anyja mellett képtelen férfivá válni; a Natalie Wood által játszott Judy édesapja szeretetét akarja kivívni, de eredménytelenül, ezért inkább vadabb kortársai között keresi a figyelmet; a náluk valamivel fiatalabb Plato, akit Sal Mineo keltett életre, elvált szülők gyermeke, akinek szemében Jim egyszerre barát és apa-figura; Buzz (Corey Allen) helyi vagány, aki agresszivitásával palástolja saját szeretethiányát.
Az amerikai fiatalok teljes mértékig azonosulhattak ezekkel a zavarodott, lázadásra hajlamos figurákkal, akik nem csak színlelni akarják a problémák megoldását, hanem tenni akarnak valamit az ügy érdekében. Amikor Jim szembeszáll szüleivel, nem azért teszi, mert gyűlöli őket, hanem mert gyűlöli azt, amit megtestesítenek: a tespedtséget, a közönyt, a hamis elégedettséget. Éppen ez volt az, amire az amerikai társadalomnak akkor szüksége volt, mivel a felnövő kamaszgeneráció nem tudott már azonosulni a régi értékrenddel.
Meleg vonal a háttérben
Az 50-es évek alkotásaiban a melegség még csak kódolva jelenik meg, de jól lehet olvasni a filmkockák között. A film valójában Jim önmaga kereséséről szól. A fiú frusztrált és kétségekkel teli, megkérdőjelezi saját nemi identitását is. Nem tudja, hogy melyik nemhez vonzódik. Gyötri az az apa kép, amit minden nap lát: a férfi kötényt köt maga elé, hogy elvégezze a konyhai munkát, holott két nő is van a családban, a feleség/anya és az anyós/nagyanya. Jim nemegyszer leordítja saját apját, hogy legyen egyszer végre férfi, de az képtelen kitörni abból a börtönből, ahová a családban uralkodó két asszony dominanciája űzte.
Jimmy és Natalie Wood
Jim megismerkedik Judyval, de nem tudja, mi az az érzés, amit tapasztal. Szerelem? Vajon ő a nőket szereti? Lelki vívódásának oka a férfi-mintakép hiánya, ennek birtokában talán tisztába jöhetne önmagával, ugyanakkor a zsarnok anya képe is a nők iránti idegenkedését táplálja.
Plato ráérez Jim bizonytalanságára. A törékeny, feminin srác orientációja minden kétség nélküli: meleg. Abban bízik, hogy többet kaphat Jimtől a barátságnál.
Amikor Mineo az iskola folyosóján kinyitja a kulcsra zárható szekrényét, hogy betegye a kabátját, egy Alan Ladd fényképet láthatunk a szekrény belső falára ragasztva. A kép mellett egy tükör van. Mineo belepillant, megigazítja a haját. A tükörben hirtelen megjelenik Jimmy arca. A váratlan látomás hirtelen fontosabbá válik minden másnál, az álmok helyét a valóság foglalja el: szerelem első látásra.
Amikor a tragédia megtörténik, ők hárman, a két fiú és a lány egy elhagyatott villában bújik meg. Boldogságukat azonban beárnyékolja Plato féltékenysége.
Jim tisztába kerül saját érzéseivel, hogy a nők iránt vonzódik. Amikor Plato is rájön arra, hogy Jim Judyt választotta, és soha sem kaphatja meg az imádott fiút, dühkitörést kap, eszeveszett ámokfutásba kezd, a rejtekhelyet időközben felfedező rendőrökkel tűzpárbajba keveredik.
A film elérhető a PinkFilms.hu oldalon.
Érdekességek a filmről
A film forgatását fekete-fehérben kezdték, ám két hét után átálltak a színes nyersanyagra, emiatt újra is kellett venni egyes jeleneteket, ám a rendező meg volt győződve arról, hogy az ismételt munka megéri a fáradságot, és igaza is lett: a színeknek fontos szerep jutott, - elég Jimmy tűzpiros széldzsekijére gondolni, amit akkor húz fel, amikor este elindul a bátorságpróba helyszínére. A forgatókönyv is tartalmaz olyan apró párhuzamokat, melyek csak a teljes film ismeretében nyernek értelmet. Ahogy egy igazi drámában, itt is szinte minden részletnek szerepe és jelentősége van.
A kritikusok egyöntetű véleménye szerint ezt a maga korában iskolát teremtő melodrámát az "ok nélküli lázadó" prototípusát megtestesítő James Dean játéka teszi felejthetetlenné.
A film főszerepét játszó James Deannek ez volt a legünnepeltebb szerepe. Dean maga is problémás családi háttérből jött, apjával a kapcsolata felszínes volt, az anyjához mélyen kötődött, akit viszont korán elvesztett. A lázadó imázs, a film sikere, és a tény, hogy a színész röviddel a film bemutatása előtt tragikus autóbalesetet szenvedett, bebiztosították a legenda státuszát. Nagyjából úgy lett az '50-es évek problémás családi hátteréből érkező „lázadó poszterfiúja”, mint, mondjuk, Kurt Cobain a '90-es években.
Azonban a Dean által megformált karakter, Jim Stark nem az a szétcsúszott és depressziós típus, mint Cobain volt. Lázadó ő is, de – mintegy helyettesítve a saját erőtlen, határozottságot nélkülöző apját –, maga válik erős, tiszteletet parancsoló apafigurává. Kimagaslik a kortársai közül, határozott, nem beszél sokat, de ha mond valamit, annak súlya van, a többiek hamar elkezdenek felnézni-, sőt: támaszkodni rá.
Mindezt a klasszikus, védjegyszerű James Dean-féle imázs foglalja keretbe: tekintélyt parancsoló felépítés, álmodozó tekintet, hátranyalt haj, és a szája sarkába biggyesztett, elmaradhatatlan cigaretta. Ez az a típus egyébként, ami az ötvenes évek óta napjainkig fantasztikusan mutat a tinilányok szobafalára ragasztott posztereken.
A film érdekessége továbbá, hogy mindkét férfi főszereplője meleg volt. Sal Mineo hatalmas Broadway gyakorlattal érkezett Hoolywoodba. Tizenhat évesen játszotta el Plato szerepét. Ez volt a második filmje. Mineo és Dean az Óriásban is együtt játszottak, de ebben a monumentális alkotásban kevesebb hely jutott az érzelmeknek, és szerepük sosem adott lehetőséget közös jelenetekre. A 'Valaki ott fenn szeret engem' lett volna Jimmy következő filmje az Óriás után. Sal Mineo egy kisebb szerepet kapott a filmben. A forgatás ideje alatt nem tudott szabadulni a film címétől. Valaki ott fent szeret engem. Érzékeny lelke azt súgta, hogy az a valaki csak Jimmy lehet. Elment, hogy újra megnézze az Ok nélkül lázadót, és a mozi sötétjében rádöbbent arra, hogy az egész forgatás ideje alatt szerelmes volt Jimmybe, csak akkor még nem tudta megmagyarázni saját magának ezt az érzést.
A film forgatása közben számos fotó készült a két fiatal színészről. Ezekről szinte sugárzik, hogy mennyire kedvelik egymást.
Jimmy soha nem csinált titkot életének a kettősségéből, és Sal Mineo számára őrjítő volt a tudat, hogy megkaphatta volna őt, csak valahogy elmentek egymás mellett. Jimmy nem tartozott azok közé, akik másokat megrontanak, és Sal Mineo kiskorú volt, amikor együtt játszottak. Becsületes tartózkodása ellenére a rontást mégis James Dean hozta Sal Mineóra. Húsz éven át minden férfiban Jimmyt kereste. Ez még a karrierjénél is fontosabb volt a számára. Egyre mélyebbre süllyedt az erkölcsi fertőben. Harminchat éves korában egy késsel a hátában találtak rá az utcán, a ház előtt, amelyben lakott.
Jelenet a filmből
Azt mondják, hogy a Haragban a világgal el volt átkozva. Mind a három főszereplője fiatalon, és tragikus körülmények között halt meg. Jimmy volt az első a sorban, 24 évet élt. A Haragban a világgal bemutatása előtt egy hónappal halt meg autóbalesetben. Sal Mineo a második. Gyilkosság áldozata lett 37 éves korában. Több mint húsz évvel élte túl Jimmyt, de nem tudott szabadulni az emlékétől, egész élete harc volt a világgal szemben. Natalie Wood 43 évesen vízbe fulladt. A hivatalos verzió szerint baleset történt, bár számos jel utalt arra, hogy őt is úgy gyilkolták meg.
Forrás: wmn.hu, Bradányi Iván: James Dean c. könyv
A sorozat további cikkei:
Mások, mint a többiek A kezdetek az 1919 előtti évekből A 20-as évek filmjei A 30-as évek filmjei Tűzijáték Vörös folyó A kötél A szerelem dala Idegenek a vonaton A vágy villamosa Haragban a világgal