Ugrás a tartalomra
x

100 éves a meleg filmművészet: A kezdetek az 1919 előtti évekből (megnézhető 7 teljes film)

1919-ben készült el az első film, amelynek a központi témája a homoszexualitás ábrázolása volt (Mások, mint a többiek/Anders als die Andern). Idén ünnepeljük tehát a meleg filmművészet centenáriumát. Sorozatunkban 2019 folyamán - a jubileum alkalmából - a legjelentősebb meleg filmekről lesz majd szó.

Nem lenne azonban teljes a kép, ha nem emlékeznénk meg azokról az alkotásokról, amelyek 1919 előtt készültek, s amelyekben már valamilyen formában megjelent az utalás a homoszexualitásra. A filmtörténet kutatók hét ilyen alkotást tartanak számon. Ezeket mutatjuk most be pár mondatban, de akár meg is nézhetitek oldalunkon a filmeket, hiszen igazi kuriózumok ezek a művek annak ellenére, hogy a mai kor emberének ízlése már teljesen más.

A Lumière fivérek 1895-ben tartják az első nyilvános vetítést és ezzel, mint a mozgókép föltalálói bevonulnak a történelembe. Ez a mozi születése. Nagyon kevesen tudják viszont, hogy az első meleg jelenet is filmre kerül már ugyanebben az évben, tehát 1895-ben.

1. The Dickson Experimental Sound Film / Dickson kísérleti hangosfilmje (1895)

amerikai dokumentumfilm, hangos fekete-fehér filmtöredék, rendező: William Dickson, 17 másodperc

mm

William Dickson kísérleti hangosfilmjét 1894 végén vagy 1895 elején forgatta. Ez az első ismert hangosfilm, ami az utókor számára is fennmaradt, 2000-ben restaurálták. Itt a hangot még nem a filmszalag szélén rögzítették, hanem egy külön hengerre vették fel. Lejátszáskor ügyelni kellett arra, hogy a kinetoszkóp és a hengeres fonográf szinkronban működjön. A filmben Dickson egy hegedűn játszik, a zenére pedig két férfi egymást átölelve táncol. A film New Jersey-ben készült, Edison stúdiójában.

Vito Russo filmtörténész The Celluloid Closet (1981) című könyvében az állítja, hogy a film eredeti címe: The Gay Brothers volt. Többen kétségbe vonták ezt az állítást. Nincs semmi bizonyíték arra, hogy Dickson szándéka az lett volna, hogy romantikus módon, párként mutassa be a két férfit. A táncoló fiatalemberek feltehetően az Edison stúdió alkalmazottai voltak. Megjegyzik azt is, hogy a XIX. században elfogadott volt az, ha két férfi nyilvánosan táncolt egymással. Még a hadseregben is volt példa erre. Ennek ellenére ezt a filmet tekintik a legrégebbinek, amelyben megjelenik az azonos neműek közötti kapcsolat.

 

2. L'éclipse du soleil en pleine lune  / The Eclipse: Courtship of the Sun and Moon / Napfogyatkozás: a Nap és a Hold udvarlása (1907)

 francia fantasy, fekete-fehér némafilm, rendező: Georges Méliès, 9 perc

mm

A Napfogyatkozás egy 1907-es francia némafilm. A csillagászat professzora előadást tart diákjainak a közelgő napfogyatkozásról. Az osztály egy megfigyelőtoronyba rohan, hogy tanúja legyen az eseménynek. A Holdat és a Napot két férfi arca szimbolizálja, akik kéjesen nyalogatják az ajkukat a találkozás előtt, majd a két égitest közötti romantikus találkozás csúcspontja az, amikor a Hold a Nap elé kerül. Egyféle aktus ez: ekkor csak a Hold arca látszik, amelyen buja érzelmek figyelhetőek meg. A filmben más égitestek is láthatóak, meteorok, üstökösök, amiket viszont női szereplők személyesítenek meg. A jelenetet a homoszexualitás egyik kezdeti ábrázolásaként tartják számon a filmművészetben: a "nőies" Holdat egy " férfias és ördögi” Nap csábítja el.

 

3. Algie, the Miner / Algie, a bányász (1912)

amerikai western-komédia, fekete-fehér némafilm, rendező: Alice Guy-Blaché, 10 perc

mm

Ez első western, amelyben egy feminin fiatal férfi a vadnyugatra érkezik. A vonatról leszállva azonnal két tagbaszakadt, marcona cowboyjal találkozik, akiket csókkal üdvözöl. Nőies viselkedése miatt megalázzák, de a 10 perces alkotás végére Algie-nek, a bányásznak sikerül bebizonyítania, hogy mégis bátor ember, aki méltó arra, hogy elnyerje az imádott hölgy kegyeit.

 

4.  A Florida Enchantment / Floridai varázslat (1914)

amerikai komédia, fekete-fehér némafilm, rendező: Sidney Drew, 116 perc

mm

Minden idők első leszbikus elemeket tartalmazó filmje. Lillian Travers, egy gazdag északi asszony, aki miután házasságot köt, varázslatos szerhez jut, amely azt, aki elfogyasztja, ellenkező neművé alakítja át. Különféle átalakulások történnek a filmben, s ennek következtében női-női kontaktusra kerül sor Lillian és vőlegénye között. Egyes vélemények szerint ebben a filmben jelentek meg először biszexuális karakterek.

 

5. Vingarne / The Wings / A szárnyak-Ikarusz (1916)

svéd dráma, töredékes fekete-fehér némafilm, rendező: Mauritz Stiller, 69 perc eredetileg

mm

Egy idős, homoszexuális szobrász, Claude Zoret (Egil Eide) a film főszereplője, illetve Mikaël (Lars Hanson), annak biszexuális modellje és szeretője. Megjelenik a filmben egy grófnő is, akit Lili Bech játszik, és aki szemet vet a fiúra. Sok konfliktus közepette elkészül az Ikarusz szobor, amit Mikaëlről mintázott a művész. A film azonban tragédiával végződik: egy viharban ledől talapzatáról a szobor, ami Zoret halálát okozza.

A film kópiájának nagy része elveszett, az eredetileg 70 perces alkotásból csak valamivel több, mint fél óra maradt meg. 1987-ben, a rekonstruáláskor a hiányzó részeket fényképekkel és feliratokkal pótolták.

 

6. Behind the Screen / Chaplin a filmstúdióban (1916)

amerikai romantikus komédia, fekete-fehér némafilm, rendező: Charlie Chaplin, 23 perc

mm

Három filmet forgatnak egyszerre a filmstúdióban. Charlie a kellékes, de nem győzi a munkát, s ezzel sok konfliktust okoz. Egy fiatal lány, aki munkát keres, férfinak öltözik, mert abban bízik, hogy úgy nagyobb eséllyel alkalmazzák. Besegít Charlie-nak, aki hamarosan rájön, hogy egy lányról van szó. A műszakvezető viszont úgy gondolja, hogy melegek. A félreértés egy nagy pitedobáló csatát okoz.

 

7. Ich möchte kein Mann sein / I Don't Want to Be a Man / Nem szeretnék férfi lenni (1918)

német romantikus komédia, fekete-fehér némafilm, rendező: Ernst Lubitsch, 45 perc

mm

A mindig jókedvű, fiatal lánynak, Ossi Oswalda-nak a nagybátyja a gyámja. Amikor azonban a férfinek új munkája lesz, egy nevelőt fogad a fiatal hölgy mellé, aki azonban sokkal szigorúbban neveli. Ossi szinte kolostorban érzi magát. Férfiruhába öltözik és megszökik. Hamarosan megismerkedik egy fiatalemberrel, akivel barátságot kötnek. A két "férfi" közötti gyengéd érzelmeket mutatja be a film. Persze a végére kiderül, hogy Ossi lány, s nem marad el a happy end, azaz a szerelem.

 

Ez a hét film vezetett tehát el az első nyíltan meleg mozihoz. A Mások, mint a többiek/Anders als die Andern című német filmet 1919-ben forgatták, ami cselekményében némileg emlékeztet az ebben a cikkben is ismertetett, három évvel korábban forgatott svéd Ikaruszra.

A Mások, mint a többiekről korábban itt írtunk. Sorozatunkat 2019 folyamán a legfontosabb meleg filmek ismertetésével folytatjuk!

A sorozat további cikkei:

Mások, mint a többiek A kezdetek az 1919 előtti évekből A 20-as évek filmjei A 30-as évek filmjei Tűzijáték Vörös folyó

Drupal 8 Appliance - Powered by TurnKey Linux