Meleg és keresztény? Református-evangélikus vita a homoszexualitásról
Hazánkban először vitázhattak nyilvánosan a kérdésben ellentétes álláspontot képviselő teológusok.
„Lehet, hogy egyesek ezt a vitát ellenségeskedést szítónak, szeretetlennek, sőt, keresztényietlennek akarják vagy fogják titulálni, valójában az ellenkezője igaz” – köszöntötte Nagy Gergely református lelkipásztor a Meleg és keresztény elnevezésű hétfői teológiai vitaest résztvevőit.
Bartha István evangélikus és Nagy Gergely református lelkipásztor hétfőn este vitatták meg a homoszexualitás teológiai vonatkozásaival kapcsolatos nézeteiket a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának központi épületében.A Budapesti Református Egyetemi és Főiskolai Gyülekezet, a Post Tenebras Lux – Kálvinista Apologetikai Társaság és a Keresztények a Melegekért Mozgalom rendezvényének köszönhetően hazánkban először vitázhattak nyilvánosan a kérdésben ellentétes álláspontot képviselő teológusok.
A beszélgetést Márkus Tamás András, a Budapesti Református Egyetemi és Főiskolai Gyülekezet lelkésze moderálta.
Ne kelljen ezzel foglalkozni
Bartha István elmondta, sokáig nem tudott mit kezdeni a homoszexualitással, nem ismert melegeket, leginkább Szapphó, Alan Turing vagy Freddie Mercury példáján keresztül találkozott a témával. Teológiai tanulmányai alatt azt hallotta, a homoszexualitás veszélyt jelent az egyházra, ezért lelkészképesítő vizsgadolgozatát a házasságról mint férfi és nő egész életre szóló szövetségéről írta.
„Akkor is úgy gondoltam, nem hiszem, hogy bárki divatból vagy poénból akarna vele azonos nemű emberrel szeretkezni. Ám ha ezt betegségnek tartja valaki, akkor minimum elvárható, hogy kézrátétellel meg is tudja gyógyítani – feltéve, ha az érintett is így gondolja” – mutatott rá az evangélikus lelkész.
A Bibliával kapcsolatban elmondta, már a Szentíráson belül is történnek paradigmaváltások, hangsúlyeltolódások. A különböző műfajok miatt könnyű kiemelni mondatokat – azonban azok ellenkezőjét is, ilyen lehet a megkövezés, a rabszolgák, a körülmetélés és a szombati munkavégzés kérdése.
„Heteroszexuális vagyok, ezért a melegség kérdése alapvetően hidegen hagy. De olyan társadalomban élek, amelyben vannak, akik baseballütőt ragadnak, ha meglátnak kezén fogva egy azonos nemű párt – folytatta. – Még a nyitott gondolkodásúak is úgy viszonyulnak ehhez a kérdéshez, hogy »ne kelljen már ezzel foglalkozni«. Én is ezt szeretném.” Ám ameddig elfogadott az ízléstelen viccelődés és az agresszió ezzel kapcsolatban, addig ez mindenkit érint. Bartha István szerint a homoszexuális hajlam nem etikai, így nem is teológiai kérdés, az emberek egymáshoz való viszonya ugyanakkor „vaskosan etika, ennél fogva teológia”.
Mindannyian Isten kegyelmétől függünk
„Felszentelt református lelkész vagyok, így felelősségem van Isten nyájának terelésében, mely az egyház. Felelős vagyok, hogy ragaszkodjak »a tanítással megegyező tiszta beszédhez«” – kezdte érvelését Nagy Gergely. A lelkipásztor hangsúlyozta: akik a hagyományos családmodellt tartják biblikusnak, nem gondolják, hogy minden homoszexuális gyermekmolesztáló is egyben, vagy hogy a homoszexualitás olyan bűn lenne, melyre nincs bocsánat.
„A homoszexualitással a Biblia alapján való egyet nem értésünk nem tesz bennünket azonnal gyűlölködővé – tette hozzá. – Jómagam nem vagyok homofób vagy ítélkező, ezen vádak valódi jelentését gyakran félreértik, amikor azokra használják, akik nem értenek egyet a homoszexualitást pártolók nézeteivel.”
A lelkipásztor arra is felhívta a figyelmet, hogy heteroszexuálisként a homoszexuálisokkal szemben nem morális felsőbbrendűséget képvisel, hanem úgy érkezett a vitára, „mint aki teljes szívéből hiszi, hogy mindannyian Isten kegyelmétől függünk.”
Nagy Gergely szerint a legfontosabb kérdés az, elhisszük-e, hogy Isten világosan és egyértelműen szól a Biblián keresztül. Bár vannak olyan témakörök, melyekben nincs egyetértés, az alapok örökérvényűek. „Meggyőződésem, hogy ha nem tudjuk világosan definiálni, mi is a bűn, akkor szinte lehetetlen a megváltás és megváltó szükségességét megmagyaráznunk” – foglalta össze.
Mint mondta, a Biblia egyetlen pozitív mondattal sem illeti a homoszexualitást, a témát érintő igeszakaszok alapján egyetlen következetes bizonyságtétel adatott arról, miként kell keresztyénként hozzáállni a kérdéshez.
Jézus Krisztus maga mondta, hogy a házasság férfi és nő szövetsége, de Pál apostol is ír a homoszexualitásról, s a korinthusi gyülekezetnek szóló soraiban így fogalmaz: „Pedig néhányan ilyenek voltatok: de megmosattatok, megszentelődtetek, és meg is igazultatok az Úr Jézus Krisztus nevében és a mi Istenünk Lelke által.”
Nagy Gergely szerint komoly üzenet, hogy Pál apostol a „voltatok” kifejezést használja, ugyanis ha Isten céljával és akaratával egyező lenne a monogám meleg keresztény, akkor, jelen időben, azt írta volna: ilyenek vagytok néhányan.
Embertásként fordulni egymáshoz
„Nem kívánom cáfolni az elhangzottakat, ugyanakkor nem hiszem, hogy ezen fordulna meg a hitünk” – reagált Bartha István. Mint mondta, Pál apostol sokszor hangsúlyozta, hogy olykor az Úr szavával beszél, máskor pedig saját gondolatait írja le. Az evangélikus lelkész úgy fogalmazott, érvelése inkább az érzelmekre hat. Ő maga nagyon nehezen élte meg, amikor a kommunizmusban nem beszélhetett a hitéről, ezért el tudja képzelni, milyen lehet, amikor valakinek egy – akár keresztény – közösségben titkolnia kell hovatartozását.
„Nem a melegeket, hanem magunkat szeretném megvédeni – attól, hogy olyan világot teremtsünk, amelyben a krisztusi szeretetnél fontosabb, hogy bizonyos dolgokat egymásnak szóvá tegyünk” – mutatott rá.
Nagy Gergely elmondta: nem azért tekinti bűnnek a homoszexualitást, mert így egy csoportot vádolva elterelheti a figyelmet saját bűneiről, hanem mert a Bibliai szavait egyértelműnek és döntőnek tartja. „Minden ember Isten teremtménye, mindenkire embertársként kell tekintenünk, tekintet nélkül a szexuális orientációjára” – tette hozzá. Mint mondta, a homoszexuális párkapcsolat ellentétes Isten akaratával, de ennek a közösségnek is közvetíteni kell Jézus szeretetét. Szent életet kell hirdetni abban a reményben, hogy azt majd heteroszexuális életvitel követi, emellett „erősíteni kell a heteroszexuális családokat abban, hogy úgy működjenek, ahogyan az Istennek tetsző”.
A Magyarországi Református Egyház hivatalos álláspontját egyébként híven tükrözi a zsinat állásfoglalása a házasság, a család és a szexualitás kérdéseiről, az evangélikus egyházét pedig az Evangélikus Missziói Központ által kiadott homoszexuális életformával kapcsolatos állásfoglalás. Bartha István és Nagy Gergely pedig a különbség ellenére egyetértettek abban, hogy sem az arrogancia, sem az agresszió nem megoldás a homoszexualitás kérdésének kezelésére.
valasz.hu