Ugrás a tartalomra
x

Rejtélyes élete volt a Forma-1 egyetlen nyíltan meleg versenyzőjének

Rejtélyes és titokzatos életet élt a Forma-1 egyetlen – mindenki által tudott – meleg versenyzője. A brit Mike Beuttler a 70-es évek elején a sportág legnagyobbjai ellen versenyezhetett, majd egyszer csak eltűnt.

Beuttler 1971 és 1973 között indult a Forma-1-ben, ám az utáni élete rejtélyes, ugyanis élete utolsó 14 évéről még a legközelebbi barátai sem tudtak semmit, ők is csak 1988-ban, a családtól értesültek a brit haláláról, aki 48 évesen AIDS-ben halt meg.

A sors furcsasága, hogy pont abban a korszakban volt tagja az F1-nek, amikor a versenyzők – James Hunt vezetésével – híresen nőcsábászok voltak, és ezt nem is rejtették véka alá. Emiatt akkoriban igencsak kitűnt egy versenyző a homoszexualitásával, főleg mert nem voltak még a Racing Pride-hoz hasonló szerveződések, amit 2019-ben indítottak útjára.

Hogy milyen ember is volt ő maga, arra egykori barátja és újságíró Ian Phillips beszélt a BBC Sport-nak.

„Mike mindent kiadott magából a pályán, nem volt egy fényes tehetség, de nagyon keményen dolgozott. Én tisztában voltam azzal, hogy meleg, de az én világomban ez nem számított.” – emlékezett vissza.

Beuttler számára viszonylag egyenes út vezetett a száguldó cirkuszba, hiszen a Formula 3-ban szép sikereket ért el a 60-as évek végén, majd a Formula 2-ben is tudott futamot nyerni. Phillips még az F2-es korszakában találkozott vele.

„Elég csendes volt, főleg Hunthoz vagy Mike Hailwoodhoz képest. Hihetetlenül barátságos srác volt, de belül nagyon komoly elhatározásai voltak, és véresen komolyan vette a versenyzést.”

Olyannyira komolyan, hogy a versenytársak szemében egy nagyon kemény és agresszív versenyző volt, aki nagyon nem szerette, ha megelőzték. Minden úton-módon igyekezett megakadályozni, hogy elmenjenek mellette, olykor már a szabályosság határain is túl. A társai így csak a ’Blocker’, vagyis a blokkoló, feltartó becenévvel ruházták fel.

Beuttler számára pedig a bemutatkozást az 1971-es Brit Nagydíj hozta el, ahol egy privát March autóval állhatott rajthoz. A versenyzői karrierjét a tőzsdeügynök barátja finanszírozta, őt magát egy félgyári March pilótának is lehetett nevezni. A Kanadai Nagydíjon pedig a gyári csapat színeiben is indulhatott Niki Lauda és Ronnie Peterson csapattársaként. A karrierje többi versenyét privát autóval teljesítette.

„Talán nem állt készen a Forma-1-re, amikor bemutatkozott, de remek csapat támogatta őt. Ezt az ambícióival kompenzálta, minden egyes alkalommal amikor kimászott az autóból szakadt róla a víz, és kidülledtek a szemei.” – folytatta Phillips.

Két futam kivételével az 1972-e szezont is végig teljesítette, de a legsikeresebb idény 1973-volt számára. Ekkor érte el a legjobb eredményét, egy hetedik helyet a Spanyol Nagydíjon. Összesen ötször végzett karrierje alatt az első tízben, de mivel akkoriban csak az első hat kapott pontot, így pont nélkül ért véget a pályafutása. 1973-ban kitört az Egyesült Királyságban az olaj válság, a csapatának nem volt pénze a folytatásra, ő maga pedig 34 évesen végleg visszavonult a versenyzéstől.

A visszavonulása után az Egyesült Államokban telepedett le, San Franciscoban és Los Angelesben töltötte a legtöbb idejét. Amerikai élete azonban a mai napig rejtély és nem tisztázott, de a jelentések szerint az üzleti életben találta meg a számításait.

„Úgy sejtem, hogy melegként jóval könnyebb volt élnie azt az életet, amit szeretett volna Amerikában, mert Londonban még nagy titok volt a homoszexualitás. Talán megakarta találni a saját generációját, akikkel szabadon és nyitottan élhet. De az F1 után teljesen eltűnt. Nem tudom, volt-e valaki, a családján kívül, aki kapcsolatba lépett vele. 1988 december 29.-én kaptam egy hívást ismeretlen számról. Ennyit mondtak a telefonba: ’Mike Beuttler nővére vagyok, és szomorúan tudatom, hogy ő Los Angelesben AIDS-ben meghalt.’ Olyan remek pasas volt…” – zárta az emlékezést.

Beuttler homoszexualitásáról mindenki tudott a paddockban, de sosem kapott negatív megjegyzéseket másoktól. Mindenki elfogadta a másságát. A halála óta – részben ő miatta is felbátorodva – számos motorsportban versenyző coming out-olt és vállalta fel a homoszexualitását. Ilyen például a korábbi Le Mans kategória győztes Danny Watts, de a W Series-ben is volt ilyen versenyző Abbie Eaton személyében.

Beuttler örökségekének tulajdonítható a Racing Pride nevű szervezet, akiknek célja, hogy támogassa a nyíltan homoszexuális versenyzőket. Ennek társalapítója Richard Morris, aki szintén autóversenyző volt, nagykövete pedig az Aston Martin sajtófőnöke Matt Bishop.

 

 

racingline.hu

 

Drupal 8 Appliance - Powered by TurnKey Linux