Joaquin Phoenix mindenkit benne hagyott a slamasztikában
„A következő filmem egy saját forgatókönyvből készül, amihez az alapötletet és pár gondolatot Joaquin Phoenix hozott. Gyakorlatilag ő írta a sztoriját. (...) Egy meleg szerelmi történet lesz a harmincas évek Los Angelesében” – ezt Todd Haynes rendező nyilatkozta még 2023 májusában, a cannes-i filmfesztiválon. Haynes a kilencvenes évek legelején bukkant fel az amerikai független filmezésben, a neve egyike volt azoknak, akiket az akkori szaksajtó a New Queer Cinema-címkével látott el.
Habár nem minden filmje foglalkozik nyíltan a queerséggel (mint ahogy az egyik legismertebb filmje, az 1995-ös Elkülönítve vagy a 2023-as May December), leginkább az olyan témába vágó filmekről ismert, mint a leszbikus szerelemről szóló Carol vagy a glam rock hedonizmusát feldolgozó Velvet Goldmine. Oscarra csak egyszer jelölték, de a filmjei a kilencvenes évek óta rendszeresen mennek nemzetközi fesztiválokon, a neve amerikai körökben olyan, mint Európában Pedro Almodóvaré, egyet jelent egy bizonyos szintű elismertséggel és minőséggel.
Amire Haynes saját bevallása szerint maga Phoenix is rácsatlakozott. A Joker főszerepéért járó Oscar-díja után a színész három nagyon különböző filmben bukkant fel: az Amitől félünk súlyosan neurotikus mama kedvenceként, a Napóleon gügyögő hadvezéreként, és a C’mon C’mon című drámában egy kedves apukaszerű szerepben. Miközben már a csőben volt a Joker folytatása is, a Lady Gaga közreműködésével készült második részt az idei velencei filmfesztiválon mutatják be.
A Haynesszel közös filmje megint valami radikálisan más lett volna, a rendező tavalyi nyilatkozata szerint Phoenix volt az, aki folyamatosan arra kérte őt, hogy még tovább tolják el a határokat, kapja csak meg a film a lehető legszigorúbb korhatár-besorolást az Egyesült Államokban – feltehetőleg majd az explicit szexjelenetek miatt, amiknek ez szokott járni. A cím nélkül film egy újabb éles kanyar lett volna egy olyan karrierben, ami tele van hasonló éles kanyarokkal.
Aztán Joaquin Phoenix öt nappal a forgatás megkezdése előtt otthagyta a filmet, amit részben ő is írt, és aminek a létezése gyakorlatilag tőle függött.
Az IndieWire értesülései szerint még júliusban hozta meg Phoenix a döntést, miközben a teljes produkció a forgatás indulására várt a mexikói Guadalajarában, ahol a cselekmény nagy része játszódott volna. Filmbeli párját Danny Ramirez alakította volna, akit a Top Gun folytatásából vagy a Marvel-univerzum egyik friss szereplőjeként lehet ismerni. A stáb, a díszletek – minden készen állt a munkára. Idén februárban a berlini filmfesztivállal párhuzamosan tartott forgalmazói piacon, az European Film Marketen már árulták a filmet különböző országokba, azaz már voltak szerződések arról, hogy hol fogják bemutatni.
Phoenix döntése a teljes produkciót kérdésessé tette, a Variety szerint a pénzügyi veszteség milliós nagyságrendű lehet. Értesülések szerint a gyártó cég nem tervezi helyettesíteni a főszereplőt, és elkezdték kifizetni a tartozásokat a stáb és a finanszírozók felé. Nem hivatalosan, de a gyártó Killer Films legendás producere, Christine Vachon egy Facebook-bejegyzésben megerősítette, hogy az eset tényleg megtörtént, és egy „rémálom” volt. Vachon felhívta a figyelmet, hogy ennek semmi köze nincs ahhoz, hogy Phoenix bepánikolt volna a film homoszexuális töltete miatt, hiszen pont a színész kereste meg őket az alapötlettel. Ez lett volna Phoenix első szerepe, amiben egy meleg karaktert játszik.
Andy Vajnával is történt ilyen
Ez nem az első alkalom, hogy egy szupersztár kilép egy forgatás előtt álló, vagy éppen forgatás alatt lévő filmből, de a kilencvenes években két példa is volt arra, hogy ilyenkor jár valamiféle kártérítés. Az egyik eset a Broadway Brawler nevű film, amiben Bruce Willis alakított volna egy volt profi jégkorongost, aki a kisvárosába hazatérve új életet kezd. A filmet Grant Lee, Oscar-díjas színésznő rendezte, a gyártó pedig a Cinergi volt, élén nem mással, mint Andy Vajnával. Két évnyi előkészület után Bruce Willis elvileg azért vállalta a szerepet, mert a szupersztársága idején valami teljesen mást szeretett volna játszani, de producerként húsz nap után kirúgta többek között a rendezőt és az operatőrt is. Willis felkérte Dennis Dugan rendezőt, akivel közösen dolgoztak A simlis és a szende című sorozatban, hogy vegye át a munkálatokat. Dugan megérkezett a forgatás helyszínére, megtekintette a terveket, majd következő nap távozott.
A munkálatok leálltak és soha nem indultak újra, a Broadway Brawler soha nem készült el. A kirúgott Lee azt nyilatkozta később, hogy Willis eléggé indiszponált volt, a hétvégéken inkább azzal foglalkozott, hogy a zenekarával játszott, bulizott, vagy éppen Planet Hollywood-eseményekre járt, és nem törődött például azzal, hogy rendesen megtanuljon korcsolyázni. Az igazi okok sosem derültek ki, bár pletykák azért voltak: Willis folyamatosan azt követelte, hogy folyton közelik készüljenek róla, még akkor is, amikor egy másik szereplő válla fölül vették, illetve mivel a nagy kirúgások előtt távozott a film fodrásza, az is felmerült, hogy a saját kinézetével sem volt megelégedve.
Az igazság sosem derült ki, de Willis húzásának volt anyagi következményei. A Cinergi tulajdonosa a Walt Disney Company volt, kártérítés helyett a kompromisszum született, hogy Willisnek három Disney-közeli kellett szerepelnie, nyomott gázsival. Ekkoriban volt, hogy 20 millió dollárt is kapott egy filmért, ennek a töredékéért kellett vállalnia az Armageddont, a Hatodik érzéket és A kölyköt. A gázsik különbözetéből kijött a Broadway Brawler anyagi vesztesége, a három film együttesen több mint 1,3 milliárd dollárt jegybevételt hozott.
Komolyabb jogi útra terelődött viszont Kim Basinger esete. Basinger játszotta volna a főszerepet a Dobozba zárt szerelem című filmben, amit David Lynch lánya, Jennifer Lynch készített elő, miután Madonna már egyszer elvállalta, de visszautasította. A döntésről viszont nem készült semmilyen hivatalos papír, hanem csak szóbeli egyezség született, Basinger viszont visszatáncolt a főszereptől, amit végül a Twin Peaks egyik színésznője, Sherilyn Fenn kapott meg. A film egyébként irtózatos kritikai és anyagi blama volt, de ez valójában részletkérdés: Lynch beperelte Kim Basingert, négy évnyi pereskedés után az esküdtszék pedig úgy döntött, hogy a szóbeli egyezség ilyenkor érvényes, ezért több mint 8 millió dollár kártérítés megfizetésére kötelezték. Basinger csődöt jelentett, de nem sokkal később megfelezték a kártérítését.
Pay or play
Phoenix még nem kommunikált semmit a döntésről, ezért kevés a részlet a kilépéséről. A Hollywood Reporter által megkérdezett producerek szerint valószínű lesz, hogy itt is jogi útra fogják terelni az esetet, mint a kilencvenes években Willisszel és Basingerrel. De a Joker sikere után nem biztos, hogy ez annyira meg fogja terhelni a színész pénztárcáját. Ugyanebből a cikkből derült ki, hogy Phoenix kis híján a Napóleonból is kiszállt, és csak azzal a feltétellel volt hajlandó eljátszani a szerepet, ha Paul Thomas Anderson (Boogie Nights, Licorice Pizza) kipofozza a forgatókönyvet. Anderson és Phoenix együtt dolgoztak a The Master című filmen. A rendező neve nem szerepel a Napóleon stáblistáján, de a film elkészült, igaz, később mutatták be a tervezettnél.
Az sem idegen tőle, hogy egészen bizarr döntéseket hozzon: a 2010-es években azzal turnézott az amerikai sajtóban, hogy felhagy a színészettel és rapper lesz belőle. Végül kiderült, hogy az egész csak egy átverés volt, Casey Aflleck pedig forgatott egy áldokumentumfilmet az állítólagos karrierváltásról, I’m Still Here címmel.
Stalter Judit, a Laokoon Filmgroup producere nemrég pont egy világsztárral készült film koproducere volt: Magyarországon forgott ugyanis a Cate Blanchett főszereplésével készült Rumours, amit mi a Karlovy Vary-i filmfesztiválon láttunk. Akárcsak mindenki más, aki nem közvetlen közelről érintett az ügyben, Stalter sem ismeri a pontos részleteket, de szerint tényleg különössé teszi az ügyet, hogy nagyon közel volt a forgatás tervezett dátuma. De Joaquin Phoenix egy komoly sztár, „valószínűleg tudja, mit csinál”.
Stalter szerint sok sztár vállal úgynevezett „pay or play”-szerződést, ami azt jelenti, hogy bizonyos időn belül lemondhatja a szereplést, ha egy nagyobb összeget kifizet a produkciónak. Ez jellemzően akkor van, amikor a sztár nagyobb kaliberű, mint a költségvetés, de valamiért mégis van kedve játszani egy szerényebb pénzből készült filmben. Stalter szerint sokszor megtörténik az, hogy a finanszírozás alatt a sztár kap egy jobb, érdekesebb, „jobban jövedelmező megkeresést”, és inkább passzolja a szereplést. Ez vele is előfordult már, de még az előkészítés szakaszában, nem ilyen közel a forgatáshoz.
Utálja a filmfesztiválokat
A Hollywood Reporter által megkérdezett bennfentesek szerint Phoenix szakmai megítélésén valószínűleg nem fog csorba esni, a sajtónak pedig kevés lehetősége lesz kérdezni őt erről. Ugyan a Joker második részét augusztus végén bemutatják a velencei filmfesztiválon, nem
hogy a színész interjúkat fog adni, a lap szerint Phoenix csak akkor nyílik meg a sajtónak, amikor a filmet már bőven bemutatták, és potenciálisan díjakra jelölhetik már az alakítását.
Azt személyesen is meg tudom erősíteni, hogy a színész nem az a fajta, aki szívesen beszélget a sajtóval. Szemtanúja voltam még pár évvel ezelőtt a berlini filmfesztiválon egy sajtótájékoztatón, ami a Nyugi, gyalog nem jut messzire című filmet követte, és amin Phoenix a rendezővel, Gus van Santtal közösen vett részt. A színész látványosan kényelmetlenül érezte magát a pódiumon, a testével pedig fokozatosan elfordult a közönségtől inkább a rendező felé, miközben az újságírói kérdésekre is jellemzően kitérő választ adott, és azért egy fél mondattal odaszúrta, hogy amúgy utálja a filmfesztiválokat, mert azon általában csak promóz egy filmet.
Az kérdés, hogy a Joker második részével járnak-e majd ilyen PR-kötelezettségek. De ha nem is, akkor a következő ilyen alkalommal igen: Phoenix ugyanis az Amitől félünk rendezőjével, Ari Asterrel idén tavasszal fejezett be egy új filmet, az Eddington című westernt.