Ugrás a tartalomra
x

A Budai-hegység legnagyobb vízesése

A szabadidő-randitippek rovatunk előző cikkében is egy vízesést ajánlottunk Nektek úticélként,ez most is így van.Ezúttal egy Budapest közeli túraútvonalat mutatunk.

A hangulatos Alsó-Jegenye-völgyben futó Paprikás-patak egy nagy, 4-5 méter magas sziklalépcsőjén találjuk a Budai-hegység legnagyobb vízesését. A patak partján haladó, kifejezetten gyerekbarát, akár babakocsival is végigjárható kényelmes, változatos sétaúton egészen a szép kilátást nyújtó solymári várig megyünk.

A túra leírása

A Shell kútnál átmegyünk a Hidegkúti út másik oldalára, és balra néhány lépésre találjuk meg az utolsó ház mellett az erdőbe vezető Sárga sáv és Kék Mária út jelzéseket. Egy rövid lejtő után máris a Paprikás-patak árnyas völgyében találjuk magunkat. Utunk végig a tiszta vizű patak mentén halad, mindig halljuk a bővizű patak csobogását. Több kis fahidacska könnyíti meg az átkelést a patak fölött.

Hamarosan elérjük utunk fő látványosságát, a hazánkban igen impozánsnak számító vízesést. Tábla sajnos nem jelzi, hol kell letérni a vízeséshez, de balra, ha látunk egy, a patakhoz levezető falépcsőt, akkor jó helyen járunk. A vízesést kényelmesen felülről lehet megcsodálni, elméletileg le lehet menni az aljához is, de elég meredek és csúszós a patak partja. Főleg csapadékos idő után és hóolvadáskor szép a 4-5 méter magasról, egy kis tiszta vizű tavacskába zubogó víz.

Visszatérve az útra pár perc alatt egy hatalmas homokkőfalhoz érünk, az erózió pusztította suvadásszerű sziklafal kedvenc mászóhelye a gyerekeknek. Továbbhaladva még egy korláttal is biztosított suvadás mellett megyünk el, majd egy kis erdei pihenőhelynél, átkelve egy kis hídon a patak bal partjára látjuk a szépen kiépített Rózsika-forrást, melynek gyéren csordogáló vize sajnos nem iható.

A forrástól jó öt perc sétára kinyílik a völgy, egy tágas, üde tisztás közepén nemzeti színű májusfa áll, néhány paddal kitűnő piknikező hely. A jelzett út a tisztás előtt jobbra tér be az erdőbe, mi maradjunk a jól kijárt széles patakparti úton, melyen 10 perc alatt el is érjük a solymári vár alját. Az útjelzőtáblánál jobbra tartunk, de pár lépés után egy meredek kaptatón balra fel, érjük el a vár bejáratát.

Az alacsony, de meredek oldalú Mátyás-dombon (180 m) álló solymári vár, más néven Szarkavár, egy középkori, XIV. századi eredetű kővár volt, mely a török harcok során semmisült meg, maradék köveit pedig a XVIII. század során teljesen elhordták. Csak a XX. században kezdték el kutatni a lapos dombtetőt, majd az 1990-es évek végétől folytatódott a tényleges feltárás, a következő évtizedben pedig rekonstruálták a falakat, megépítették a jelenleg kilátótoronyként funkcionáló Öregtornyot, a várkaput és lehetővé tették a vár látogatását az érdeklődők előtt. 2013 júliusától már csak belépő ellenében lehet látogatni a várat.

Belépő: 300 Ft, kedv.:200 Ft, nyitva tartás: április, október: Sz-V: 10-18, május-szeptember: K-V: 10-18, novembertől márciusig zárva. Nyitvatartási időn túl is sokan másznak be a vár területére az alacsony falrészen keresztül.

A toronyból fantasztikus körpanoráma nyílik a környező budai hegyekre. Visszatérve a Zöld sáv jelzésű széles földútra, forduljunk balra, majd egy rövid, közepes kaptató leküzdése után egy Y alakú elágazásnál, érdemes balra egy pár méteres kitérőt tenni, ahol egy meredek sziklafal tetejéről pazar kilátás nyílik a felhagyott solymári kőbánya bányatavára és a mögötte húzódó Kevélyek láncolatára.

Visszatérve a jelzett útra egy hatalmas szántóföld mellett emelkedünk tovább az Alsó-patak-hegy (216 m) tetejére. Visszatekintve szép kilátást élvezhetünk a vár irányába és az amfiteátrumszerűen sorakozó pilisi hegykoszorúra. Kissé tovább jobbra az erdő szélén megyünk, most balra van egy szántó, innen előre a Csúcs-hegy és a Kálvária-hegy irányába lehet jól ellátni, majd rövidesen élesen jobbra fordul be a Zöld jelzésű út az erdőbe, egy szekérútra. Pár méter után egy újabb kereszteződésnél jobbra megyünk a Zöld + jelzéseket követve, enyhe lejtőn érünk vissza a Paprikás-patak völgyébe, a nagy tisztáshoz, ahonnan a már ismert úton, a patak mentén érünk vissza kiindulási pontunkhoz.

A túra hossza: 5,6 km
A túra időtartama: 1,5 óra (pihenők nélkül)
Szintkülönbség: 90 m fel, ugyanannyi le

A túra jellege:

Könnyű sétaút végig jelzett turistautakon. Babakocsival is végigjárható a völgy a várig és vissza, ha a vártól az Alsó-Patak-hegyen keresztül megyünk vissza babakocsival, akkor több meredek szakaszra számítsunk, nedves időben sáros utakra. A túra könnyű és rövid, de azért erdei környezetben halad végig, a megfelelő lábbeliről ne feledkezzünk meg, csúszásmentes, strapabíró túracipőben nagyobb élmény lesz a kirándulás. Az útvonal egész évben jól járható, hidegebb időben egy polár felső és egy softshell dzseki kitűnően megvéd az időjárás kellemetlenségei ellen.

Kiindulási pont:

Shell kút a Hidegkúti út végén, Budapest és Solymár határán, parkolási lehetőség a kútnál vagy közvetlen környékén. A 64-es és a 164-es busz is megáll a benzinkútnál.