Legyetek bátrak szeretni és kiállni másokért!
Zsidó, keresztény és humanista állásfoglalás a 14 úgynevezett „bevett egyház” kirekesztő nyilatkozata ellen
2021. december 9-én, Az emberi jogok világnapja előtt egy nappal megjelent egy közös nyilatkozat, amelyet 14 ún. „bevett” egyház, illetve vallási közösség írt alá, a meglévő 27-ből. Mi, ennek a zsidó, keresztény, illetve humanista állásfoglalásnak az aláírói teológusként, vallástudósként, lelkészként, hívő vagy éppen szekulárisan gondolkodó emberként a leghatározottabban elhatárolódunk ettől a nyilatkozattól, és kérjük az aláíró egyházak, vallási közösségek vezetőit, hogy kérjenek bocsánatot emberi méltóságukban súlyosan megsértett embertársainktól! Kövessék ebben a MAZSIHISZ vezetőségét, amely december 13-án példaadó módon bocsánatot kért a nyilatkozathoz való csatlakozásáért!
Mi, hívők, nem hívők és ateisták, azért szólalunk meg, mert rendkívül fontosnak tartjuk az embertársaink mellett való kiállást, különösen ebben a hazában, ahol a különféle kisebbségi csoportok sorra válnak támadások célpontjaivá. Ahogy Ferenc pápa fogalmazta: „Arra a teljességre vagyunk teremtve, amit csak a szeretetben lehet elérni. Ezért nem dönthetünk úgy, hogy közömbösek maradunk a fájdalommal szemben. Nem engedhetjük meg azt, hogy bárki »az élet peremére« szoruljon. Felháborodunk az emberi szenvedés láttán, elveszítjük a nyugalmunkat és felkavar minket”
Az emberi méltóság alapját a közös nyilatkozat tévesen határozza meg, amikor ezt állítja: „…a nő–férfi kapcsolat házasság általi szentesítése az emberi méltóság alapja.” Ez a meghatározás ellenkezik a zsidó és a keresztény gondolkodók álláspontjával, akik az emberi méltóság alapjának az ember Isten képe szerinti teremtését (imago Dei) tekintették. Sőt ütközik még a katolikus egyház saját tanításával is: „Az emberi személy méltósága az Isten képmására és hasonlatosságára történt teremtésében gyökerezik” (A Katolikus Egyház Katekizmusa, 1700). Akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy az ember méltósága egyedül Isten szeretetétől függ, és mivel Isten szeretete állandó és örök, ezért a méltóság minden egyes emberé.
A XX. század kataklizmáit követően és a történelmi tanulságok nyomán zsidó és keresztény gondolkodók közösen mondták ki, hogy az emberi méltóság szorul a legkövetkezetesebb védelemre, hiszen éppen annak megsértése vezetett a jogfosztás gyakorlatához és a végső tragédiákhoz.
A MAZSIHISZ a december 13-i bocsánatkérő nyilatkozatában kifejtette, hogy a zsidó közösség hosszú évek óta minden megnyilatkozásában egyértelművé tette, hogy hite szerint „az emberi lény méltósága feltétel nélküli”. Továbbá hangsúlyozta azt is, hogy a zsidó vallási törvényeket követve folyamatosan szolidaritást vállal „minden megkülönböztetett, démonizált közösséggel a humánum jegyében”.
A 14 egyház, illetve vallási közösség által megfogalmazott nyilatkozat sajnálatos módon ellentétben áll az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával is, amely a totalitárius diktatúrák szomorú tapasztalatai után fogalmazta meg: „Minden emberi lény szabadon születik, és egyenlő méltósága és joga van.”
Így ez a nyilatkozat, főképpen karácsony ünnepének közeledtével, nem a társadalmi béke építését szolgálja, hanem mély és súlyos polarizációhoz és emberek csoportjai elleni ellenségeskedéshez vezet. Miközben a téves megfogalmazás a kormány által egyre intenzívebben támadott LMBTQ-közösség tagjaitól, valamint a szivárványcsaládoktól akarja célzatosan elvitatni emberi méltóságukat, egyúttal megkérdőjelezi az egyedülálló vagy éppen elmagányosodott emberek, az egyszülős és az örökbefogadó családok, az élettársi kapcsolatban élők, sőt még a cölibátusban élő papok, szerzetesek és apácák emberi jogait is.
A nyilatkozatot felháborítónak és elfogadhatatlannak tartjuk, különösen azért, mert nem a szeretet vágyott egysége született meg az aláíró 14 egyház és vallási közösség között, amely képes az Isten közelségének jelévé válni még a világ számára is. Hanem épp ellenkezőleg, a közös állásfoglalás alapot szolgáltat az embertestvéreink ellen irányuló kirekesztő ellenségeskedésnek. Mi, aláírók hitünk és meggyőződésünk szerint azért vagyunk a világon, hogy a szeretet civilizációját építsük. Ezért mindent meg kell tennünk azért, hogy ez az ország valóban otthona lehessen minden egyes itt élő embernek.
Aki szeretne az állásfoglaláshoz a nevével is csatlakozni, kérjük írjon egy rövid emailt a következő email címre: felszabterblog@gmail.com! Adja meg: (titulus) név, (titulus: pl. lelkész, pap, rabbi, hívő, humanista, ateista, szervezet neve, ha valamit képvisel)
Az állásfoglalást megfogalmazók és első körben csatlakozott aláírók névsora:
1. Dr. Perintfalvi Rita, katolikus teológus, egyetemi oktató, Felszabtér közösség, MTÖE elnök
2. Jézsó Tamás, katolikus hittanár, Felszabtér közösség
3. Galambos László, szociológus, Felszabtér közösség
4. Dr. Gábor György, vallásfilozófus, egyetemi tanár
5. Kamarás István OJD vallásszociológus
6. Dr. Hrotkó Larissza, zsidó vallástudós, MTÖE titkár
7. Szivárványcsaládokért Alapítvány
8. Mérő Vera, író, alapító, Nem tehetsz róla, tehetsz ellene alapítvány
9. Dr. Iványi Gábor, lelkész, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség elnöke
10. Dr. habil. Mártonffy Marcell irodalomtörténész, teológus
11. Dr. habil. Orosz Gábor Viktor, evangélikus lelkész, egyetemi docens
12. Kelemen Katalin rabbi
13. Setét Jenő, roma polgárjogi aktivista
14. Monostori Tibor, történész, közgazdász
15. Feldmár András, pszichoterapeuta
16. Szimpozion Egyesület
17. Ágoston László, előadóművész, blogger
18. Dr. Verebics Petra, lelkész (MET), WJLF egyetemi docens
19. Bartha István, evangélikus lelkész
20. B-Hábel Géza, ügyvezető igazgató, Diverse Youth Network
21. Pálné Dr. Kovács Ilona egyetemi tanár, akadémikus
22. Radvánszki Péter rabbi
23. Antoni Rita, elnök, a Nőkért Egyesület
24. Steiner Kristóf
25. Gyárfás Judit, queer teológus
26. Dr. Kertai-Szabó Ildikó, MET lelkész, WJLF egy. doc, tanszékvezető
27. Büchler Tamás, The Jewish Agency for Israel
28. Iványi Éva, humanista
29. Dr. habil. Varga Gyöngyi, evangélikus lelkész, egyetemi docens
30. Péterfy-Novák Éva, író
31. Dr. Móricz Nikolett, pszichológus, evangélikus teológus
32. Ifj. Iványi Gábor, MET lelkész
33. Rozgonyi Dóra, zsidó közösségi aktivista
34. Dr. Deák Dániel, az MTA doktora, egyetemi tanár
35. Spitzer Gyöngyi (Soma Mamagésa)
36. Ónodi István, MET lelkész
37. Pál Zoltán Munkácsy díjas szobrászművész
38. Vay Blanka, Prizma Transznemű Közösség
39. Tatár Csilla, szerkesztô-riporter
40. Dr. Csepregi András, evangélikus lelkész, rendszeres teológus
41. Iványi Miklós, MET lelkész
42. Budai Miklós, kántor, zsidó közösség
43. Bálint Natália, operaénekes
44. Serfőző Krisztina, hívő humanista, főiskolai hallgató
45. Tamási Rebeka, vallástörténész, a Johannes Gutenberg Universität Mainz Phd hallgatója
46. Tóth Kinga, író-performer
47. Magyar Ateista Társaság
48. Waldmann Tamás, MATT
49. Csintalan Sándor
50. Cserháti Sándor, evangélikus lelkész
51. Iklódy László, MET lelkész
52. Vörösváczki Anikó, hívő
53. Törzsök Erika, szociológus
54. Nagy Zsófia, aktivista, HeForShe Magyarország
55. Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesülete
56. Virág Zsolt, közgazdász, emberi jogi aktivista
57. Lőrincz Csaba, újságíró – Klubrádió, HeForShe
58. Tóth László, református hívő, középiskolai tanár
59. Németh Zoltán, evangélikus lelkész
60. Zsarnai Imre, MET egyházi munkatárs
61. Galyas Éva, író
62. Makoviczky Gyula, evangélikus lelkész
63. Prof. Dr. Jutta Hausmann, evangélikus lelkész, egyetemi tanár
64. Mérő László, matematikus
Az állásfoglaláshoz csatlakozó aláírók névsora:
65. dr. Csonka Judit pszichiáter, hívő
66. Sebestyén Eszter, pszichológus
67. Dr. Hutas Gábor, orvos, gyógyszerkutató
68. Gábor Ferenc
69. Higi Vera, klinikai szakpszichológus
70. Dr. Darvas Anikó, evangélikus lelkész
71. Varjasiné Asztalos Dóra, ateista, #acsaladazcsalad #ugyanaz
72. Horgas Péter, tervező, magyar állampolgár, a Civil Bázis elnöke
73. Kurdi István, ateista
74. Domokos Anna
75. dr. Pintér András, jogász, ateista
76. Bánffy Eszter, régész
77. Földing Ágnes/Masszi Ágnes, vallását gyakorló római katolikus hívő
78. Keszei Szilvia, humanista
79. Haraszti-Tatár Kata, tanácsadó szakpszichológus, hívő
80. Slemmer László filozófiatanár, adatvédelmi tisztviselő
81. Belme-Vajda Katalin, édesanya, tanár, mentálhigiénés szakember
82. Kárpáti Orsolya
83. Darvas-Tanácsné Novák Eszter, református teológus
84. Bagdi Tímea, teológus, kultúratörténész, szociális munkás
85. Bartus László, újságíró
86. Lőrincz Borbála szociológus, evangélikus hívő
87. Papp István, vegyész, agnosztikus
88. Hanis Dávid
89. Stenzel Rita
90. Nagy Sándorné szülő
91. Vizi Zsuzsanna
92. Bari László Bence, történész, önkéntes – Nem tehetsz róla, tehetsz ellene
93. dr. Bátori Orsolya, jogász
94. Gombkötő Beáta, evangélikus lelkész
95. Petrezselyem Renáta, humanista
96. Dr. Molnár Zoltán Gábor, tanár
97. Csabai Zita, Divattervező művész, Philomén
98. Asztalos Ildikó Judit
99. Belányi Csenge
100. Dargay Panyik Márta, tanár és civil önkéntes segítő
101. Ferencz Ilona nyugdíjas ateista
102. Ábrahám Sándor
103. Aföldi Györgyi
104. Wagner Szilárd evangélikus lelkész, rendszeres teológus, egyházzenész, orgonaszakértő
105. Goldmann Márta – egyetemi oktató, humanista
106. Ritter Márta, általános iskolai tanár, ateista
107. Mezei Attila
108. Mezei Attiláné
109. dr. Halász Mariann újságíró
110. Dr. Pospis Emőke
111. Tóth Tamás, vallását gyakorló római katolikus hívő
112. Józsa Erika, hívő- humanista
113. Kézdy Péter evangélikus lelkész
114. Kovács Ferenc
115. Féderer Sára, tanácsadó szakpszichológus
116. Kiss Ferenc, fotós-újságíró
117. Wiandt Gáborné hívő
118. Palkó István közgazdász
119. Fekete Géza Péter, laikus hivő
120. Csata Orsolya, újságíró
121. Erdélyi Gergely, audiovizuális alkotó, Krisztus tanítvány, önfejlesztő
122. Csengődi Márta, pedagógus, hívő, de nem vallásos
123. Dr. Sápi Attila, kutató vegyész, ateista
124. Gombai Zita, büszke Édesanya
125. Urbán Lajosné, evangélikus hívő
126. Baradlai Emőke, tanácsadó szakpszichológus
127. Frank Ferenc, nyugdíjas
128. dr. Mitók Péter, nyugdíjas fogorvos
129. Szabó Valéria, pszichológus, homeopátiás terapeuta
130. Dr. Gömböcz Elvira, evangélikus teológus
131. Dr.Hajdú Lászlóné nyugdíjas mérnök, humanista
132. Veres László, nyugdíjas tanár, igazhitű ateista
133. Világi-Kollár András