Ugrás a tartalomra
x

Joseph Olshan: Éjszakai fürdés

   

A (magyarra is lefordított) LMBT-irodalom egyik legjobb regénye Olshan műve, ami méltánytalanul lett nálunk elfeledve: viszonylag kevés kritika olvasható róla, pedig izgalmas, életszagú és nagyon meleg!

Tíz éve már, hogy Will párja egy éjjel úszni indult, és nem tért vissza. A fiút azóta gyötri a kétség, vajon szerelmét elnyelte-e az óceán, vagy Chad ezt a kegyetlen módját választotta a szakításnak. Egy évtizeddel később egy másik óceán partján Will megismerkedik Seannal, akinek életére éppen akkor hasonlóan rejtélyes tragédia vet árnyékot. Bontakozó kapcsolatukban támasz is lehet ez a véletlen egybeesés, de akár végzetes akadály is…

”A megismerkedés egy férfi testével ünnep: örömteli és zavarba ejtő. Először mindent be akarok fogadni: minden négyzetcentiméterét föl akarom falni, de ehhez nem elég egy alkalom. Ha már vele vagyok egy ideje, ha a teste minden tája ismerőssé válik, csakúgy mint az illata, amit a ruháiban, a karomon hordok magammal, ha már nemcsak egy név a számomra, hanem egy ismerős, akkor jön el a valódi szex az életünkbe. Addigra már bizalmasává válok, tudok egyet-mást az életéről: mikor átnyúlok hozzá az ágyban, ahol együtt alszunk minden éjjel, és megérintem, az az érintés hatalmasabb minden felszínes, mégoly viharos találkozásnál. Mert abban az érintésben már benne él a tudat, hogy mindezt elveszíthetem: és ha szeretkezünk, minden egyes mozdulattal jobban tudom, mi is az, amit elveszítenék.”

Olshan olykor fanyar humorú, máskor keserűen szomorú írása meghökkentő őszinteséggel mutatja be a modern párkapcsolatok gyönyörei mellett a hullámvölgyeket és a súlyos konfliktusokat is. A kusza érzelmek hű ábrázolása és a szenvedély erejének érzékeltetése azonban a szokatlan megközelítés ellenére is általános érvényűvé teszi ezt a könnyed hangú, mégis komoly tartalmú regényt.

   

KRITIKA

A természeti katasztrófákat megelőző sejtelmesség és fojtottság az uralkodó atmoszféra Joseph Olshan Éjszakai fürdés című regényében.

„Egy héttel a tájfun előtt majdnem mindig csodás az idő. Mintha csúfolódna az emberrel. Olyan tiszta és derűs. Hogy még ha nem is tudod, mi következik, akkor is elgondolkodsz, mi jöhet ilyen ragyogó napok sarkában, mint amikor Kaliforniában közeleg a földrengés, és a fény úgy kiélesedik, hogy szinte el tudna törni.”

A regényben kibontakozó kettős tragédia előszelét viharos széllökések előlegezik meg, melyek nemcsak a veszélynek kitett partokon, de az őket átélő emberek lelkében dúlnak. A mintegy tíz évet felölelő regény Szophoklész technikáját követve tudatja velünk a manhattani yuppie-k közt a jelenben, az olvasó előtt kibontakozó, már-már sorstragédiákra emlékeztető irgalmatlan véget.

A regény négy főhőse a parttalanság és béklyózottság metaforájában vergődik, másságuk elfogadtatása érdekében ironikus, keserű, derűs, de szívszaggató szerepjátékot játszanak, mely igencsak igénybe veszi a kortárs író jellemábrázoló technikáját, oldottságuk néhol az olvasót is megtéveszti, de minden oldalon figyelmeztetnek bennünket Tolsztoj híres intelmére, hogy csak a boldog házasságok hasonlítanak, egyformák, a boldogtalanok minden tekintetben mások.

A regényt izgalmassá teszi a párhuzamosságot végig megtartó váltakozó időrend, előttünk pereg le a közös múlt, mely csak az olvasó szeme láttára szervesül közös jelenné, mely egy nem kevésbé tragikus közös jövő felé tart.

Az alakok plasztikusak, a cselekmény izgalmas, az erotika mértéktartó.

A homoerotikát emberségesen megíró Baldwin méltatlanul elfelejtett munkájára hasonlít a regény (James Baldwin: Giovanni szobája), az erotikusan így vagy úgy determinált emberek között valódi sorsok bontakoznak ki, sejlenek föl, s csap le rájuk a végzet, s el is feledhetjük nemi identifikációjukat.

A regény a másság valódi problémáinak feltárásában többet tesz, még akkor is, ha főszereplői harvardi tájépítészek és filozófiából doktoráló yale-i diákok, mint a magyar kereskedelmi beszélgetőműsorok zavarba ejtően sokszor szerepeltetett tiszaburai dísz-másai, a korai Honthy Hannát idéző, kiszőkített parókáikkal, mely az emberi lényeg paródiáját adja, míg az Éjszakai fürdés igazi író igazi regénye, az élet teljességét s tragikumát felidéző nagyságával. (Kerekes Tamás/Papiruszportál)

a teljes kritika

 

ADATOK A SZERZŐRŐL

Joseph Olshan (1958. április 6., New York, New York, Egyesült Államok) nyíltan meleg amerikai író. Kilenc regénye jelent meg, s már az első rangos díjat nyert. Ebből filmet is forgattak Clara szíve címmel, amelyben Whoopi Goldberg  játszotta a főszerepet. A legismertebb amerikai lapokban jelennek meg írásai.

ADATOK A KÖNYVRŐL

Eredeti cím és első kiadás éve: Joseph Olshan: Nightswimmer, 1994

Palatinus Kiadó, Budapest, 2005

Fordította Megyeri Andrea

Kötött, 260 oldal

Eredeti ár: 1990 HUF

A könyv már csak antikváriumokban található meg.  

Drupal 8 Appliance - Powered by TurnKey Linux