A mozi meleg csillagai – 2. rész: James Dean
HARAGBAN A VILÁGGAL
James Dean amerikai filmszínész az ötvenes évek lázadó ifjúságának jelképe, s férfi szex-szimbóluma volt. Habár csak három filmben játszott - 1955. szeptember 30-án egy közlekedési balesetben halt meg mindössze 24 évesen - legendává vált, s emléke máig nem halványul. A férfi szex-szimbólumról viszont kevesen tudták az igazságot…
James Byron Dean (Marion, Indiana, 1931. február 8. – Cholame, Kalifornia, 1955. szeptember 30. ) amerikai színész a családi farmon született, majd a kaliforniai Santa Monicába költöztek. Kilenc éves korában édesanyja meghalt, ekkor édesapja a nagybátyjához adta egy másik farmra, közel Fairmounthoz (Indiana állam). A felső tagozatos iskolában James az iskola kosárlabdacsapatának tagja volt, a színészet iránt érdeklődött. Az iskola elvégzése után Kalifornia államba ment, és együtt lakott édesapjával és mostohaanyjával. Habár mindössze három nagy mozifilmben szerepelt, melyek révén két Oscar-díj-jelölést kapott (azt is halála után), mégis legenda lett: a fiatalok problémáit azóta sem tudta senki úgy megformálni, mint ő a Haragban a világgal című filmben, a farmert és piros dzsekit viselő, szomorú tekintetű Jim Stark szerepében.
James Dean tragikusan korán, mindössze 24 évesen halt meg. Az Óriás (Giant) c. filmje forgatása közben egy autóversenyre utazott ezüstszínű Porsche sportkocsijával, az országúton azonban karambolozott és életét vesztette. A fairmounti temetőben helyezték végső nyugalomra (Indiana államban).
James Dean halálos balesete
Dean első filmje az Édentől keletre (East of Eden) volt. John Steinbeck családregénye 1916-17. környékén kezdődik, a forgatókönyv viszont csak a kötet végső szakaszára összpontosít. Az apa, Adam egyedül neveli két fiát, Calt és Aront, akik ikrekként látták meg a napvilágot. Az anya már nincs velük. A fiúk úgy tudják meghalt, később azonban Cal rájön, hogy az egyik szomszéd városban nyilvánosházat működtet. A rendezőnek Elia Kazannak egyébként is voltak ötletei arra nézvést, hogy belevigyen a két fiútestvér elhidegült kapcsolatába némi burkolt homoszexuális élt. A köztük lévő ellenszenvet ugyanis egy gyermekkori homoszexuális játszadozásra vezették volna vissza. Ezt nem közölte a stúdió vezetőivel, de a vágás során, illetve a promófelvételek válogatása során ez is kiderült, és természetesen nem engedélyezték. A homoszexuális utalás végül csak egy fuvolás jelenet erejéig maradt a filmben.
Édentől keletre - az ikrek fuvolás jelenete
Dean szexuális irányultsága kapcsán vita alakult ki az életrajzírók között. Azt senki nem vonja kétségbe, hogy számos férfival volt viszonya. Egy 1992-ben megjelent életrajz azonban azt állítja, férfiakkal csak karrierjének előmozdítása érdekében létesített viszonyt. Életrajzírója George Perry szerint „Igazából csak egy meleg kapcsolata volt, George Brackett-tel, a CBS rendezőjével, korai Los Angeles-i éveiben”. „Ez a szereposztó dívány esete volt.” Ennek ellentmond, hogy James Dean állítólag Paul Newmannel több éjszakát töltött együtt hollywoodi szállodákban. Jimmy szexuális életét próbáljuk most rekonstruálni. Összeállításunk Bradányi Iván: James Dean (Alfa Studio Könyv és Zeneműkiadó, Budapest, 1994.) című könyvének a felhasználásával készült.
Paul Newman-nel a Haragban a világgal válogatásán
A DISZKRÉT SZERETŐ
„Szexuális életében Jimmy mindig diszkrét volt. Bár rendszeresen megfordult azokban a rosszhírű bárokban, ahová a fiúk ismerkedni járnak, vigyázott arra, hogy viselkedésére semmiféle nőiesség ne ragadjon rá. Nem szégyellte a hajlamait, de élő reklámként sem akart végigvonulni az utcákon.
Amikor az egyik osztálytársa lebuzizta Jimmyt a kollégiumban, Jimmy akkora haragra gerjedt, hogy azonnal orrba vágta a megjegyzésért. A fiút úgy kellett felmosni a folyosó kövéről. Az ügyből fegyelmi tárgyalás lett és Jimmynek el kellett hagynia a Stigma Nu épületét. Amikor aznap este Bill Basttal találkozott, Jimmy azonnal felvetette az ötletet, hogy költözzenek össze. Bill semmi ellenvetést nem tanúsított. Akkoriban mindennél fontosabb volt a számára, hogy minél többet lehessenek együtt. Az együttélés ezt könnyűvé és természetessé teszi."
Sokan azt állítják, hogy Jimmy kizárólag homoszexuális volt. Ennek ellent mond az, hogy rengeteg időt töltött csinos, fiatal lányok társaságában. Igaz, sosem kellett fáradoznia azzal, hogy meghódítsa őket, ezek a lányok maguktól hullottak a lábai elé. Az is igaz, hogy a szex nem játszott döntő szerepet ezekben a kapcsolatokban. Jimmy az elveszett édesanyát kereste ezekben a lányokban, akkor fordult hozzájuk, amikor dédelgetésre szorult. Nagyon kegyetlen tudott lenni azokhoz, akik megszerették őt.
Zajos, nagyhangú, durva, szembeszökő - ezek voltak a jelzők, amiket Jimmyvel szemben a legtöbben használtak. Jimmy sosem találta sértőnek ezeket a szavakat. Ismerősei azt a képet festették róla, amit õ akart, amit eléjük tárt. Homoszexuális kapcsolataira viszont egyáltalán nem volt jellemző a zajosság, a nagyhangúság, a durvaság és a szembeszökőség. A Fairmount-i kisérletezéseket leszámítva, Jimmy sosem kezdett ki olyan valakivel, aki nem volt megfertőzve ezzel a hajlammal. Szerencsére a színház érzelmi presszióval telített világában könnyen talált partnereket.
- Ha száz évig élnék, akkor sem tudnám végigcsinálni mindazt, amit szeretnék - hangoztatta Jimmy a barátai előtt. Az idő rendkívül fontos volt a számára, szerette a nap minden óráját jól kihasználni. Felháborítónak találta, hogy az emberi szervezet úgy van megalkotva, hogy napi nyolc óra alvást igényel. Ez számára nem az egészséges pihenést jelentette, hanem azt, hogy egy hatvan esztendős ember húsz éven át valójában nem is élt. Az idő ilyen fajta értékelése valószínűleg fontos szerepet játszott abban, hogy Jimmy férfiakhoz fordult, hogy kielégítse a vágyait. Jimmy mindent csak felsőfokon tudott elképzelni. Állandóan szeretetre vágyott, s a szeretetet kizárólag fizikai formájában értékelte. Türelmetlen természete irtózott az udvarlással járó időpocsékolástól.
Amikor egy férfival megismerkedett és a kölcsönös rokonszenv perceken belül kialakult, utána már nem volt semmi huzavona, semmi teketóriázás. Amikor Jimmy Los Angelesbe érkezett, nagyon könnyen befolyásolható fiatalember volt. Ezt rengetegen kihasználták, de nem lehet azt mondani, hogy ez volt az az időszak, amikor rossz útra tért. A hajlam már Fairmountban megvolt benne.
A homoszexuális kalandok az önmegismerés egyik fajtáját jelentették Jimmy számára. A vágy, ami egy másik férfi karjaiba vitte, inkább csodálkozással, mint szégyennel töltötte el. Talán, ha tovább él, hatalma és hírneve gonosszá tette volna, kihasznált volna embereket, mint ahogyan őt is kihasználták.
A SZEREPOSZTÓ DÍVÁNYON
Jimmy nagyon sok befolyásos férfival ismerkedett meg azokban a kezdeti években. Ezek a férfiak mind a filmszakmában dolgoztak és mindent megígértek neki, miközben a nadrágját kigombolták. Aztán szépen elbúcsúztak tőle és az ígéreteket is elfelejtették. Amikor Jimmy a CBS kocsiparkolójában dolgozott, rengeteg ilyen ember került az útjába.
Valamelyik reggel a CBS egyik sikerműsorának, az Alias Jane Doe-nak a rendezője, a harmincöt éves Rogers Brackett rábízta a kocsiját a parkolóban. Jimmy észrevette, hogy a rendező pillantása valamivel többet időzött rajta, mint ahogy a közömbös udvariasság előírta volna. Állta a rendező tekintetét, még vissza is mosolygott rá. Jimmyben elég önimádat lakozott ahhoz, hogy hiúságának hízelegjen az ilyen váratlan figyelem. Néhány nap múlva már beköltözött Brackett elegáns lakásába.
A lakáscsere jó ürügy volt arra, hogy Beverlyvel szakítson. (A lánnyal és egy másik barátjával hármasban béreltek egy kis tetőtéri lakást - Enryboy megjegyzése) A kényszer vitte arra, hogy elfogadja a rádiórendező meghívását. A döntés mégis nehéz volt. Jimmy eddig még sosem prostituálta magát. Egy-egy futó kaland után elfogadott egy vacsorát, ha éppen nem volt pénze, ha viszont volt, akkor ő fizetett a partnerének. Brackettel szemben más volt a helyzet. Kapcsolatuk kezdettől fogva a valamit valamiért elvére alapult. Szerencsére mind a ketten romantikus alaptermészetűek voltak, s így soha nem beszéltek arról, hogy milyen közös létszükséglet hozta létre a kapcsolatukat. Mert Brackettnek épp olyan szüksége volt Jimmyre, mint annak őrá. Beleszeretett ebbe a furcsa, borzas hajú fiúba.
Eleinte minden simán ment. Brackett intelligens ember volt és Jimmy hozzálátott, hogy tudását a saját hasznára és használatára lecsapolja. Fizikailag is vonzódott a férfihoz, aki mindössze tizenöt évvel volt idősebb nála. Titokban azt remélte, hogy a kapcsolat révén a filmgyárak kapui is megnyílnak majd előtte. Barátai előtt Jimmy soha nem csinált titkot abból, hogy milyen kapcsolat fűzi Rogers Bracketthez. Amikor Bill Basttal összefutott és barátja rákérdezett, hogy igaz-e, hogy együtt élnek, megpróbálta tréfával elütni a dolgot. – Ő az én ebédjegyem - mondta.
Brackett mindenhova magával cipelte Jimmyt, aki rendkívül élvezte, hogy ilyen magas körökben mozoghat. Többször leruccantak Mexikóba, ahol Jimmy először látott bikaviadalt. A látvány teljesen megszédítette. A bikaviadal az ő szemében a pompa és a veszély különös keveréke volt, az egyetlen férfias módja az életnek és a halálnak, amit a maga számára el tudott volna képzelni.
Amikor Jimmy megkapta a katonai behívóját, Brackett itt is tudott segíteni. Elkísérte Jimmyt a sorozóbizottság irodájába, ahol a fiú hivatalosan beismerte homoszexuális hajlamait. Ez azonnali felmentést jelentett. Az amerikai hadsereg rettegett a perverzitás minden megnyilvánulásától, Jimmynek pedig semmi kedve nem volt ahhoz, hogy ágyútölteléknek Koreába vigyék. Jimmy később azt hangoztatta, hogy mindössze apa-fiú kapcsolat volt közte és Brackett között. - Apa-fiú kapcsolat, meg egy kis vérfertőzés - tette hozzá Brackett keserűen. A rendező egyre jobban belebolondult Jimmybe, s ahogy szerelme nőtt, kétségei is vele nőttek. Mint ahogy Shakespeare írja egyik szonettjében: 'Csak az enyém légy, néha azt szeretném, Majd, hogy a világ lássa kincsemet.' (Szabó Lőrinc fordítása)
Brackett őszintén szeretett volna segíteni Jimmynek, hogy előbbre jusson az általa választott pályán, ám ugyanakkor rettegett attól, hogy a fiú esetleges sikere megfoszthatja őt a Jimmyvel való együttlét gyönyörétől. Hiszen tökéletesen tisztában volt azzal, hogy ez az együttlét a fiú részéről elsősorban a ráutaltságon alapszik. A drága ebédek, az előkelő rendezvények, a privát filmvetítések mind csak a keretet szolgáltatták, Bracket tudta, hogy amint Jimmy pénzhez jut, egyszerűen kilép az életéből."
A FOTÓMODELL
Jimmy Los Angelest egy időre otthagyva New Yorkba megy, hogy színpadon próbáljon szerencsét.
"New Yorkba érkezése után Jimmy egy ideig fotómodellként is dolgozott. 'Művészi' felvételeket készítettek róla, ami a valóságban meztelen, pornográf képeket jelentett. Ha valaki megkérdezte volna, hogy miért csinálta, ugyanazt a választ adhatta volna, mint Joan Crawford, s később Marilyn Monroe: Éhes voltam.
Természetesen azt sem szabad elfelejtenünk, hogy Jimmy nárcisztikus természetével a paráznaság remekül megfért. Sosem szégyellte a saját meztelenségét, beszédét trágár szavakkal fűszerezte. Mindkét dolgot arra használta, hogy sokkoló hatást érjen el velük és a figyelmet magára irányítsa. Az egyik fénykép, ami ebből a korszakból ránk maradt, egy fa ágai közt meztelenül ábrázolja Jimmyt.
Egyenesen áll, kihúzza magát, mintha hatalmas erekciójára lenne büszke. A szokatlan méret fel is jogosítaná erre a büszkeségre, ám azok, akik valaha lefeküdtek Jimmyvel, egybehangzóan azt állítják, hogy itt valami ügyes montázsról lehet szó, a test Jimmyé, de a hímvesszőt a fényképész egy másik, jobban felszerelt modellje szolgáltathatta. Az obszcén fotó csak Jimmy halála után kezdte vita tárgyát képezni, s akkor már nem tudott erkölcsi kárt okozni. Jimmy legendává vált, s a fénykép megtalálta helyét a többi ereklye között."
PLÁTÓI SZERELMEK
"Színházi kapcsolatai révén sikerült megszereznie Marlon Brando és Montgomery Clift titkos telefonszámát, és minden utcai telefonfülkéből felhívta őket. Jimmy szégyentelen rajongó volt, imádta ezt a két embert és azt akarta, hogy ők is tudjanak erről az érzésről. Néhányszor sikerült elkapnia őket, de ilyenkor csak makogott, egyszerűen nem találta a megfelelő szavakat. Vagy, ami még rosszabb, egyáltalán nem találta a szavakat. A hívottak azt hitték, hogy valami bolond van a vonal másik végén és lecsapták a kagylót.
Plátói szerelmét, Marlon Brando-t figyeli
Brando és Clift, ez a két fiatal színész volt az a minta, amire Jimmy a saját karrierjét alapozta. Irigyelte őket, mert már beérkeztek és mert Elia Kazannal dolgozhattak, aki Jimmy szemében maga volt az Atyaúristen. Clift (ő szintén meleg volt – Enryboy megjegyzése) és Dean soha nem találkoztak, pedig talán őszinte barátság fejlődhetett volna ki közöttük. Clift egész életében egy olyan fiút keresett, akinek a szerelmében biztos lehetett volna, ám az egyetlen ember, akinek a hűségére mindig számíthatott, Elizabeth Taylor volt.
Amikor az Édentől keletre című filmet forgatták a Warner stúdióban, a szomszédos színpadon Brando dolgozott. Jimmy, amikor csak tehette, átsomfordált, hogy Marlont munka közben láthassa. Egyszer Brando is átjött és Elia Kazan lefényképezte a két fiatal színészt együtt. Jimmy egész életén keresztül nem tudott szabadulni ettől a megszállottságtól. Mindent csodált, ami Brandóval állt kapcsolatban. Amikor egy részeg éjszakán Barbara Hutton, a Woolworth milliók örökösnője felcsípte Jimmyt, hogy hazavigye magához, a nimfomániás asszony egyáltalán nem azt kapta, amit várt. - Ez volt az egyetlen alkalom, hogy férfinek éreztem magam az ágyban - mesélte később. - Jimmy egész idő alatt Marlon Brandóról beszélt. Mintha szerelmes lett volna belé. Később, amikor lefeküdtünk, úgy éreztem, hogy nem is engem, hanem Brandót baszta meg. Én csak a közvetítő edény voltam."
Rock Hudson-nal az Óriásban. Nem tudni, hogy egymásra találtak-e.
"Az Ok nélkül lázadó volt a három James Dean film közül az, amely a fiatal nézőkben legjobban felkeltette az azonosulás vágyát. Olyan erős volt a hatás, amit Jimmy a filmvászonról gyakorolt, hogy a legtöbben elfelejtették, hogy ez a fiú már halott. (A film bemutatása előtt James Dean autóbalesetben életét vesztette – Enryboy megjegyzése)
KAPCSOLAT SAL MINEO-VAL
Azt mondják, hogy az Ok nélkül lázadó el volt átkozva. Mind a három főszereplője fiatalon, és tragikus körülmények között halt meg. Jimmy volt az első a sorban. Sal Mineo a második. Több mint húsz évvel élte túl Jimmyt, de nem tudott szabadulni az emlékétől, egész élete harc volt a világgal szemben. Gyerekszínészként kezdte, akárcsak Natalie Wood. Sal Mineo hatalmas Broadway gyakorlattal érkezett Hoolywoodba. Tizenhat évesen játszotta el Plato szerepét.
Natalie Wood-dal és Sal Mineo-val a forgatás szünetében
Ez volt a második filmje. Mineo és Dean az Óriásban is együtt játszottak, de ebben a monumentális alkotásban kevesebb hely jutott az érzelmeknek, és szerepük sosem adott lehetőséget közös jelenetekre. A 'Valaki ott fenn szeret engem' lett volna Jimmy következõ filmje az 'Óriás' után. Halála után Lucky Graziano szerepét Paul Newmanre osztották. A feleséget Pier Angeli játszotta. (Egy időben ő volt Jimmy hivatalos 'barátnője' – Enryboy megjegyzése.) Ha Jimmy életben marad, a sors iróniájaként férj és feleségként kerülhettek volna össze ebben a történetben. Sal Mineo egy kisebb szerepet kapott a filmben. A forgatás ideje alatt nem tudott szabadulni a film címétől. Valaki ott fent szeret engem. Érzékeny lelke azt súgta, hogy az a valaki csak Jimmy lehet. Elment, hogy újra megnézze az Ok nélkül lázadót, és a mozi sötétjében rádöbbent arra, hogy az egész forgatás ideje alatt szerelmes volt Jimmybe, csak akkor még nem tudta megmagyarázni saját magának ezt az érzést.
Sal Mineo-val
Jimmy soha nem csinált titkot életének a kettősségéből, és Sal Mineo számára őrjítő volt a tudat, hogy megkaphatta volna őt, csak valahogy elmentek egymás mellett. Jimmy nem tartozott azok közé, akik másokat megrontanak, és Sal Mineo kiskorú volt, amikor együtt játszottak. Becsületes tartózkodása ellenére a rontást mégis James Dean hozta Sal Mineóra. Húsz éven át minden férfiban Jimmyt kereste. Ez még a karrierjénél is fontosabb volt a számára. Egyre mélyebbre süllyedt az erkölcsi fertőben. Harminchat éves korában egy késsel a hátában találtak rá az utcán, a ház előtt, amelyben lakott."
James Dean és Jimmy bőrében James Franco
James Dean életéről 2001-ben forgattak tévéfilmet. Az ok nélkül lázadó legendát James Franco alakította a képernyőn.
A sorozat további cikkei
Montgomery Clift James Dean Marlon Brando Rock Hudson Paul Newman Cary Grant Errol és Sean Flynn Tyrone Power Jr. Richard Chamberlain Alain Delon Rupert Everett John Travolta Tom Cruise Keanu Reeves Matt Bomer Wentworth Miller Patrick Swayze Xavier Dolan