Gendersemleges szolgáltatásra váltanának a legnagyobb bankok
A HSBC Holdings brit egysége a jövőben felhagyna az ügyfelei nemére vonatkozó adatgyűjtéssel, mert a bank azt tervezi, hogy exkluzívabb szolgáltatásokat nyújt nembináris és transznemű ügyfelei számára.
A vállalat szóvivője közölte, hogy megkezdték a nemi referenciák eltávolítását az egyes termékeikből, például a HSBC Kineticből, a bank mobile-first üzleti számlájából. A lépéssel egy széles körű felülvizsgálati eljárás veszi kezdetét, amelynek célja, hogy a bank még exkluzívabbá tudja tenni a termékeit – írja a Bloomberg.
"A nemhez köthető fogalmak társadalmi szinten változnak, ennek a relevanciáját vizsgáljuk a szektorunk szempontjából." – fogalmazott Jimmy Higgins, a HSBC UK Pride Employee Network társelnöke egy kör-e-mailben.
"Nincs okunk arra, hogy a bankszámlához vagy egy hitelhez rögzítsük ezt az információt (nemi identitás), ha nem releváns." – tette hozzá.
Egyáltalán nem meglepő a bank azon lépése, miszerint be akarja építeni a transz identitást a termékei közé. A Bank of Montreal a múlt hónapban kezdett a nembináris személyeknek szóló bankkártyák árusításába a Citigroup nyomdokaiba lépve. Ezzel párhuzamosan az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban egyre hevesebb társadalmi vitát szül a nemi szerepek kérdése, és a bankok intézkedései is sok feszültségnek az implikátorai.
A nemi adatok gyűjtésének megszüntetése felveti azt a kérdést, hogy enélkül hogyan lehet feltárni a megkülönböztetés egyéb formáit. Köztudott tény, hogy a nők nehezebben kapnak bármilyen hitelt férfi társaiknál, és a Credit Karma tavalyi felmérése szerint a nőknek 16 913 fonttal (20 318 dollárral) többe kerül a hitelfelvétel, mint a férfiaknak. Sok pár a férfi partner nevére vesz fel hitelt és jelzáloghitelt, ami azt jelenti, hogy a nőknek szűkebb hiteltörténetük van, annak ellenére ha teljes munkaidőben dolgoznak és hozzájárulnak a törlesztéshez.
"Amikor valaki elmegy egy bankhoz, és azt mondja, hogy X összeget kell kölcsönkérnie, ezek az előítéletek már hatnak." – közölte Akansha Nath, a Credit Karma Egyesült Királyság és Kanada partnerségi vezetője.
A HSBC már lefaragott a névváltoztatási eljárásaiból, hogy a transznemű ügyfelek számára egyszerűbb legyen a folyamat, és a „férj” és „feleség” megnevezést is eltávolította, a „házastárs” jelzővel helyettesítve őket.
index.hu