Ugrás a tartalomra
x

Oroszlánszívű Richárd meleg volt?

Anglia leghíresebb középkori uralkodója, Oroszlánszívű Richárd több mint 800 éve halt meg.Egy nyugat-franciaországi vár ostromlása közben megsebesült, sebe elfertőződött,és üszkösödésben halt meg.

Különös módon azonban annak ellenére, hogy korának leghíresebb európai harcosa volt, az egyik legvitatottabb téma a szexualitására vonatkozik. Konkrétan meleg volt?

Bár Angliában született, Richard (1157-1199) etnikailag és kulturálisan francia volt. Apja eredeti hatalmi bázisa Anjouban és Normandiában volt, anyja pedig Aquitánia örökösnője volt. Miután Anglia később hozzáadódott ehhez a területhez, a család uralma a skót határtól a Pireneusokig terjedt, beleértve a modern Franciaország nagy darabjait.

De Richardot a bevételi forráson kívül sosem érdekelte Anglia. És amikor – a középkori szokások szerint – halála után testét felosztották, a kiválasztott három temetkezési hely mind Franciaországban volt. Jean Flori történész szavaival élve: „Anglia királya és országának emblematikus ikonja semmiképpen sem volt angol király.”

Mindazonáltal, az élete során mutatott hősies alakjának, a Robin Hood-mesékhez való társításának és a népszerű szépirodalomban való ábrázolásának köszönhetően Richard képe az angol történelem erőteljes részévé vált. A Westminsteri palota előtt 1860 óta áll egy óriási lovas bronzszobor, amely csatára készen mutatja őt.

Valójában John Harvey 1948-as The Plantagenets című könyve vetette fel először Richard szexualitásának kérdését az angol nyelvű történetírásban. Számos történész azóta elfogadta ezt a feltevést, míg mások szkeptikusak ez ügyben.

John Gillingham professzor az utóbbi kategóriába tartozik. Miután több évtizede ír Richardról, Gillingham véleménye az, hogy a szexualitásra vonatkozó következtetések spekulatívak: „Egyszerűen nem tudjuk.”

A melegeségére vonatkozó bizonyítékok három fő szempont köré összpontosulnak:

1, Richard nem volt hajlandó feleségül venni Alice-t, a francia hercegnőt, akivel régóta eljegyezték. Tekintettel azonban arra, hogy Alice valószínűleg teljesítette kötelességét az apja szeretőjeként – talán még fia is született – Richard elutasítása nem tűnik szokatlannak. Később feleségül vette a navarrai Berengariát.Richard ritkán látta feleségét, akivel kényszerházasságban élt.Volt legalább egy törvénytelen fia.

2, 1186-tól vagy 1187-től 1189 közepéig nagyon közel állt a francia Fülöphöz is. 1191 elején Szicíliában folytatott veszekedésük szinte egy szerelmes köpködésének hangzik. A krónikások feljegyzik, hogy Richard és Fülöp olyan közel álltak egymáshoz, hogy Henrik király, Richard apja egyszerre volt elképedve és megdöbbenve. (Philip szintén nagyon közel állt egy másik testvérhez, Geoffreyhoz, és meg kellett akadályozni, hogy 1186-ban belevesse magát Geoffrey sírjába). Vajon bromance, heves, nem szexuális rajongás, vagy intenzív kapcsolat volt közöttük? De ahogy Gillingham rámutat, a 12. században az ilyen gesztusoknak nem feltétlenül volt erotikus összetevője. Ugyanolyan könnyen tekinthetők egy politikai szövetség kifejezésének. Idézve: „Elemi tévedés azt feltételezni, hogy egy olyan cselekedet, amelynek ma egy szimbolikus jelentése van számunkra, 800 évvel ezelőtt ugyanazt a jelentést hordozta volna.” A keresztes hadjárat egyesek szerint több bizonyítékot szolgáltat szexualitására: vélemények szerint volt egy férfi szeretője, egy fiatal lovag Raife de Clermon, akit kiszabadított a muszlim fogságból.

3, Ott van egy remete 1195-ös figyelmeztetése, miszerint Richardnak „tartózkodnia kell a tiltott cselekményektől”, nehogy ugyanarra a sorsra jusson, mint Szodoma és Gomorra lakói. A tiltott cselekmények azonban meglehetősen széles területre terjedhetnek ki, beleértve a házasságtörést is. Leírások szerint állítólag 1191-ben Szicíliában nyilvános vezeklést végzett többek között szodómiáért. Azonban abban a korban a szodómia "nem szaporodó" szexuális érintkezést jelentett, amely magában foglalta az ellenkező nemmel való kapcsolatot, amelynek nem volt célja, hogy gyermekek szülessenek a viszonyból.

Flori ugyanazokat a bizonyítékokat vizsgálta, mint Gillingham, és sok hasonló következtetésre jutott. De nagyobb súlyt tulajdonít Szodoma és Gomorra szögének. Bibliai kontextusba helyezve úgy véli, hogy „nagyon valószínű, ha nem biztos”, hogy a hivatkozás a homoszexuális viselkedésre vonatkozik.

Ennek ellenére Flori nem hajlandó kizárólagosan vagy túlnyomórészt melegként jellemezni Richardot. Figyelembe véve korabeli hírnevét a nők falánk fogyasztójaként és törvénytelen fia elismerését, Flori „mindenekelőtt hedonistának”, „valószínűleg biszexuálisnak”tartja.

Míg egy történelmi személyiség szexualitása minden bizonnyal érdekes szempont egy teljesen kerek életrajzhoz, Richard esetében a hangsúly talán a modern világ véleményét tükrözi. 

Drupal 8 Appliance - Powered by TurnKey Linux