Íme, Bob, a meleg baba: vegyes fogadtatást kapott a coming outoló játék
A hetvenes évek végén dobták piacra a meleg babát.
1978-ban nagy port kavart egy játékbaba piacra dobása. A meleg baba, Bob az első homoszexuális játékként került a boltokba. Egyesekben mély felháborodást keltett, másoknak kifejezetten tetszett az ötlet.
A Robert Redford és Paul Newman vonásaira hajazó játékbaba szerepe szerint egy coming outoló figura, azaz olyasvalaki, aki nem rejtegeti tovább szexuális irányultságát, hanem felvállalja azt a nyilvánosság előtt. A játékbaba stílszerűen egy szekrényből lépett elő, mintha abban bujkált volna egészen addig.Nemes céllal érkezett. A játékbaba azt a célt szolgálta, hogy a homoszexuálisokat önmaguk vállalására biztassa: nem egyszerű őszintén vállalni azt, aki vagy - voltaképpen sok bátorság kell hozzá. De emlékezz - ha meleg Bob megtette, és kijött a szekrényből, te is képes vagy rá - szólt a babát kísérő szlogen.
A meleg baba atyja Harvey Rosenberg volt, korábbi reklámszakember, aki élete egy nehéz periódusa után - tönkrement házasság, beteg anya, a hirtelen jött sikerek terhe - találta ki meleg Bobot. Rosenberg azelőtt különféle kampányokban is részt vett, melyek azt hirdették, hogy a meleg férfiakat fel kell menteni a tradicionális szexuális szerepek jelentette nyomás alól.A baba sok pénzébe került - 10 ezer dollár -, de nem bánta meg a befektetést.
Úgy nyilatkozott:- Mint ahogy a feketék jogaiért vagy a nők jogaiért harcoltunk, a melegekért is meg kell tennünk. Tisztában kell lenniük vele, hogy joguk van felállni, és azt mondani, hogy az vagyok, aki vagyok. Felnőtteknek szánta. Bár Kenként nézett ki - a Barbie baba férfi párja -, a babát nem gyerekkezekbe szánták, főleg anatómiailag korrekt intim részei miatt, és nem is játékboltok forgalmazták. Meleg magazinokon keresztül volt rendelhető, és felnőtt holmikat áruló boltokban lehetett megvásárolni. Igaz, ami igaz, akár vívódó tizenéveseknek is erőt adhatott elmondani másoknak, hogy saját nemükhöz vonzódnak.
Tizenéves korban rádöbbenni a homoszexualitásra óriási lelki megpróbáltatást jelent, de a figura piacra kerülése oldhatta a fiatal meleg fiúkban a feszültséget. Ezáltal láthatták, hogy rajtuk kívül sokan vannak ugyanilyen helyzetben, és hogy a nemi irányultság bátran felvállalható tulajdonság. Ha másságukról a szüleik nem tudtak vagy nem volt elegendő zsebpénzük rá, a figurát valószínűleg a fiúk nem rendelték meg maguknak - ám, ha csak a reklámot látták, annak szövegét olvasták és megértették a baba üzenetét, már az is bátorítást adhatott nekik.
Bob, a meleg baba rendkívül sikeres volt, mivel pár hónap alatt kétezer darabot adtak el belőle New Yorkban. Rosenberg látva ezt, rövidesen családot is kreált a babának: fiútestvérei, Macsó Marty, Vezető Eddie, Aggódó Al és Egyenes Steve külvárosi, kék öltönyös fickók voltak. Lánytestvéreit Divatos Frannek, Szabadszellemű Libby-nek, és Ideges Nelly-nek nevezte el.
femina.hu