Bajban vannak az LMBTQ+ témájú magazinok, több hirdető is visszalép
Az LMBTQ+ és más kisebbségi közönséget megszólító kiadványok egyre több hirdetőt veszítenek el az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban, miután a vállalatok a sokszínűségi kampányok elleni politikai támadások nyomására hátrébb lépnek. A szerkesztők szerint mindez „jó öreg diszkrimináció” hatása.
Az LMBTQ+ közösségnek és más kisebbségi csoportoknak szóló magazinok és platformok egyre nagyobb hirdetői elutasítással szembesülnek. A szerkesztők szerint a vállalatok a sokszínűségi és befogadási kampányok (DEI) ellen indult politikai támadások hatására fordulnak el tőlük; mindezt ők a „jó öreg diszkrimináció” új formájaként értékelik – számolt be a Guardian.
A hirdetői „aranyláz” véget ért
Az elmúlt években a márkák körében divattá vált a kisebbségi közönségek támogatása, ám az iparági szereplők szerint ez a lendület megtorpant. Tag Warner, a Gay Times vezérigazgatója elmondta:
AZ EGYESÜLT ÁLLAMOKBAN EGY ÉV ALATT HIRDETŐIK 80 SZÁZALÉKÁT VESZÍTETTÉK EL, AMI TÖBB MINT 5 MILLIÓ FONTOS BEVÉTELKIESÉST JELENTETT.
„Ez csak a jó öreg diszkrimináció” – fogalmazott Warner. – „A diszkriminációnak nem kell logikusnak lennie. Nem üzleti racionalitásról van szó, hanem arról, hogy engednek a politikai nyomásnak.” Hasonló tapasztalatokról számolt be Nafisa Bakkar, az Amaliah társalapítója is, amely a muszlim nők hangját erősíti. „Volt ez a sokszínűség és befogadás aranyláz – de ennek végleg vége” – mondta, hozzátéve, hogy az amerikai hirdetők ma sokkal inkább a „márkabiztonságot” tartják szem előtt, vagyis elkerülik a vitás témákat.
Megváltozott PR-hangulat
Ibrahim Kamara, a GUAP ifjúsági platform alapítója szerint 2020 óta egyértelműen visszaesett a márkák lelkesedése a sokszínű közönségek támogatása iránt. "Akkoriban szinte presztízskérdés volt, ma viszont sokan, akik a DEI területén dolgoztak, már elvesztették az állásukat" – mondta.
Warner úgy véli, a változás gyökerei az Egyesült Államok politikai légkörében keresendők. Donald Trump visszatérésével a konzervatív hangok megerősödtek, és nyíltabban támadják a sokszínűségi programokat, ami nyomást gyakorol a vállalatokra. Bár a Gay Times és más kisebb magazinok jelentős veszteségeket szenvednek el, nem minden kiadó érzi ugyanúgy a hatást. Darren Styles, a brit Attitude magazint kiadó Stream Publishing vezetője szerint a legtöbb hirdető kitart, bár óvatosabban közelítenek.
Az Egyesült Királyságban további bizonytalanságot jelent a Nigel Farage vezette Reformpárt erősödése, amely hagyományosan nem támogatta az LMBTQ+ közösséget. „Nem vagyok derűlátó a politikai kilátásokat illetően” – mondta Styles. – „De az Egyesült Királyság fogyasztói talán jobban képesek önállóan gondolkodni.”
Üzlet vagy ügy?
Mark Berryhill, az amerikai equalpride kiadó vezetője úgy látja, hogy a politikai ellenszél ellenére is érdemes hangsúlyozni: a sokszínű közönséget megszólító médiumok támogatása jó üzleti döntés. "Ez nem csak jótékonyság. Az LMBT újságírás támogatása egyszerre helyes és gazdaságilag is értelmes" – fogalmazott.
Az iparági szereplők egyetértenek abban, hogy a hirdetői óvatosság a kisebbségi médiát különösen érzékenyen érinti. Bár a társadalmi támogatottság sokszor stabil, a reklámpénzek elmaradása komoly veszélyt jelent a sokszínű hangok fennmaradására.