Az UEFA most Oroszország és Azerbajdzsán előtt hajolt meg szivárványügyben
Az UEFA betiltotta az LMBTQ-mozgalom szivárványszíneit használó reklámokat a foci-Eb oroszországi és az azerbajdzsáni negyeddöntő mérkőzésein, írja a BBC. A szövetség közölte, hogy „megköveteli a szponzoroktól, hogy biztosítsák, hogy hirdetéseik megfeleljenek a helyi jogszabályoknak”. A torna egyik szponzora, a Volkswagen sajnálatát fejezte ki a lépés miatt.
Nem ez az első hasonló eset az utóbbi hetekben. Az európai labdarúgószövetség másfél hete, a Münchenben rendezett német-magyar mérkőzés előtt megtiltotta a szervezőknek, hogy a magyar országgyűlés által megszavazott pedofiltörvény melegellenes részei elleni tiltakozásként szivárványszínekkel világítsák ki a mérkőzésnek otthont adó Allianz Arénát.
Ez nagy felháborodást váltott ki Európa szerte, de az UEFA akkor azt mondta, hogy politikailag semlegesnek kell maradnia. Az Európa-bajnokság több szponzora (a Volkswagen, a Booking.com, a Heineken és a JustEat) ezután döntött úgy, hogy szivárványszínű hirdetéseket fognak megjeleníteni a meccsek alatt a pályaszéli reklámtáblákon.
A német RND híradónak adott nyilatkozatában a Volkswagen azt mondta, hogy az UEFA közölte velük, hogy „az oroszországi és az azerbajdzsáni sportlétesítményekre vonatkozó jogi keretekre való tekintettel nem lehet szivárványszínű reklámokat megjeleníteni Szentpéterváron és Bakuban”.
Se Oroszországban, se Azerbajdzsánban nem engedélyezik a meleg párok házasságkötését és a gyermekek örökbefogadását, valamint az utóbbi években drasztikusan visszaszorították a homoszexualitásról szóló tájékoztatásra irányuló erőfeszítéseket is, különösen a fiatalok körében. Hasonlóan, mint az elmúlt években hazánkban.
A Szentpétervár a pénteki Svájc-Spanyolország mérkőzésnek adott otthont, Bakuban pedig a Csehország-Dánia találkozót rendezik majd szombaton.
A VW képviselője azt nyilatkozta, „sajnálják ezt a fejleményt”, mivel a szivárvánnyal „egy újabb egyértelmű, a sokszínűséget támogató jelzést” akartak adni. Az UEFA közleményében azt írta, hogy „teljes mértékben támogatja a tolerancia és a sokszínűség tiszteletét kifejező ilyen üzenetek megjelenítését”, melyeket engedélyeztek is a másik két – Münchenben és Rómában rendezett – negyeddöntőn.
Noha a múlt heti bejelentéskor úgy tűnt, hogy a szolidaritást vállaló cégek a kieséses szakasz összes meccsén szivárványos hirdetésekkel reklámozzák majd magukat, az UEFA szerint Volkswagen kivételével az összes többi szponzor úgy határozott, hogy a negyed- és elődöntőkön, valamint a fináléban már nem használ majd szivárványos motívumokat, ugyanis június 30-ával véget ért a Pride-hónap.
Azóta az is kiderült, hogy az UEFA nem indít vizsgálatot amiatt, hogy egy szurkoló szivárványos zászlóval rohant be a pályára a német-magyar meccs előtt, amikor éppen szólt a magyar himnusz. A Nemzeti Sport érdeklődésére annyit árultak el, hogy a további kérdéseikkel keressék a német hatóságokat.