A Sátán ölében vonagló meleg rapper miatt áll a bál Amerikában
Rapperek és jobboldali kommentátorok egymásra licitálva ítélik el Lil Nas X-et a legújabb klipje miatt, amelyben öltáncot jár a sátánnak. A közvélemény másik része eközben ünnepli az előadót, amiért meleg férfiként nyíltan felvállalja a szexualitását. Közben a Nike pert indít, mert a rapper a dal promóciójaként egy Nike-logós cipőt dobott piacra, amelyen van pentagram, bibliai utalás és egy csepp emberi vér is. De Lil Nas X botránya sokkal többről szól, mint színtiszta provokációról és polgárpukkasztásról.
Lil Nas X sztorija igazi modern kori sikertörténet: 2019-ben a TikTokról kiszabadulva tarolta le az internetet, aztán a komplett zeneipart is az Old Town Road című countrys rapszámával, amelynek köszönhetően a még mindig csak 21 éves rapper már kétszeres Grammy-díjasnak mondhatja magát. Az ilyen, gigaslágerrel hirtelen berobbanó előadóknál viszonylag gyakori, hogy a gyors felfutás után a későbbi próbálkozásaik már nem ütnek akkorát, és eltűnnek a süllyesztőben. Lil Nas X viszont nem hogy eltűnt, hanem két évvel a berobbanása után az új klipjével és az a köré felhúzott marketinggel irdatlan nagy balhét generált. Egyik oldalról amerikai republikánus politikusok, a másik oldalról old school rapperek fakadtak ki miatta, a Nike pedig már perrel fenyegetőzik. A Lil Nas X körüli botrány egyszerre mutat rá a Z generáció tabukat döntögető identitásforradalmának nehézségeire, a rapzene képmutatására és arra, hogy a szórakoztatóiparban a szexuálisan túlfűtött tartalmakat még mindig nehezen viseli a közvélemény, ha homoszexuális előadóról van szó.
Túl messze ment Lil Nas X azzal, hogy öltáncot járt a Sátánnak, majd emberi vérrel felturbózott nem hivatalos Nike-cipőket kezdett el árulni?
TikTok-sztárból internetes közellenség
Lil Nas X a nagy kitöréséig egy közepesen ismert internetes személyiség volt, aki különböző közösségimédia-felületeken gyártotta a szórakoztató tartalmakat. Az egyik ilyen volt az Old Town Road, amit felkaptak a TikTokon, onnan kiszabadult a többi platformra, és Amerika után meghódította az egész világot.
Sok szempontból érthető, miért lett akkora sláger az Old Town Road. A country és a western kifejezetten fehér műfajok, a mindenféle gitárzenei műfajból merítő újhullámos hiphop pedig eddig messziről elkerülte a countryt. Erre jött Lil Nas X, egy fekete tinédzser, aki talpig cowboynak öltözve úgy kombinálta a két világot, hogy abból egy pofátlanul fülbemászó sláger lett.
Miközben a dal egy rakás virális trendet elindított a közösségi felületeken, megjelentek a hangosabb kritikusai is. Sokáig abból volt balhé, hogy az egyértelmű countryhatások ellenére a Billboard nem volt hajlandó a dalt a country műfajba tenni, miközben a modern mainstream country alig különbözik attól a hangzástól, amit ez a dal képvisel.
A legkonzervatívabb zenei közegként számontartott country világában sokan arra gyanakodtak, hogy egyszerűen azért nem akarták a műfajba sorolni a dalt, mert Lil Nas X fekete. És hát a countryzenészek között gyakran feltűnnek enyhén rasszista figurák, mint például Morgan Wallen, aki épp egy kiadós négerezésnek köszönhetően lett heteken át listavezető Amerikában. Aztán jött Miley Cyrus édesapja, a countrys körökben hatalmas sztárnak számító Billy Ray Cyrus, beállt közreműködőnek a dal remixébe, és onnantól kezdve nem lehetett vita arról, hogy igenis country az Old Town Road, legalábbis modern popzenei értelemben.
Itt még azonban nem volt vége a sztorinak, sőt. Lil Nas X a sztársága csúcspontján bejelentette, hogy egyébként meleg, és nagyon büszke rá. Ez a 21. században egyre kevésbé számít hírértékűnek, azonban az ő esetében rendkívül fontos a kontextus. Már azzal magára haragította az alapvetően jobboldali-tradicionális country közeget, hogy fekete rapperként hiphoppal vegyítette azt a kultúrát, amelyre annyira büszkék a konzervatív érzelmű amerikaiak, de még büszke is arra, hogy meleg. Közben céltáblát festett magára a hiphop közegben is, hiszen az afroamerikaiak dominálta műfajban máig jórészt tabu a homoszexualitás. A kezdetek óta a macsóságra és hímsovinizmusra épülő rapzenében csak az elmúlt években jelentek meg olyan előadók, akik nyíltan felvállalták szexuális identitásukat, vagy kiálltak az LMBTQ-közösség mellett. Ilyen például Frank Ocean, Tyler the Creator, Kevin Abstract, a Brockhampton vezére, de többször is támogatásáról nyilatkozott Kanye West, Beyoncé, Jay-Z vagy A$AP Rocky is.
A hiphopot évtizedeken át erősen átitatta a homofóbia, ami esetünkben azzal járt, hogy több ismert rappernél szokás lett Lil Nas X nevét használni szinonimaként, ha egy jót akart buzizni. A legutóbbi példa erre Tekashi Sixnine rapper, aki egy random homofób poénhoz használta Lil Nas X nevét Twitteren, amire Lil Nas X igazi troll módjára válaszolt: kiposztolta egy videóban, hogy Sixnine titokban egészen más hangnemben írogat neki privát üzeneteket.
Vadnyugatról a pokol sztriptízbárjába
Az Old Town Road sikere Lil Nas X-nek országos ismertséget, két Grammy-díjat (hat jelölésből) sőt, fellépést is hozott a Grammy-gálán. Ugyan kihozott utána egy EP-t pár új dallal, de egy ideig azért erősen benne volt a levegőben, hogy ebben a produkcióban ennyi volt, jöhet a következő divathullámon a következő egyslágeres előadó. Aztán, pontosan négy nappal ezelőtt megjelent a Montero (Call Me By Your Name) című új száma, az ahhoz készült videóklip és a projekthez kapcsolódó Nike-cipős marketingfogás, és az amerikai közvélemény egy részének megint elborult az agya. Nem véletlenül:
A klip nem csak extra látványos, hanem kifejezetten provokatív a szó 20. századi konzervatív értelmében. A videó eleje egyértelműen Ádám és Éva történetét, illetve a bűnbeesést szimbolizálja, csak Lil Nas X nem Évával esik bűnbe, hanem egy kígyószerű, androgün, földönkívülinek tűnő kígyólénnyel. A bűnért Lil Nas X-et elítélik, majd egy végtelen hosszú go-go táncos rúdon, térdcsizmában, egy szál alsóban lecsúszik a pokolba, mint egy ördögi sztriptíztáncos.
De itt még nincs vége, Lil Nas X fogja magát, beleül a pokolban trónoló Sátán ölébe, és olyan öltáncot lejt neki, hogy abba még a purgatórium is belepirul. A dalszöveg pedig tele van homoerotikus utalásokkal, amik nem is annyira utalások, hanem konkrétan szexuálisan túlfűtött üzenetek. Kábé úgy kell elképzelni, mint amikor egy gengszterrapper a '90-es években 3-4 percen keresztül ecsetelte, hogyan fog különböző módokon szexelni egy vagy inkább több nővel, és belement az egészen mocskos részletekbe is. A különbség az, hogy itt a férfi előadó egy másik férfit tárgyiasít hasonló módon. És ilyenre még nem igazán volt példa ennyire mainstream előadó esetében.
A klip üzenete egyértelműen az, hogy a keresztény egyház elítéli a melegeket, a radikálisabbak pedig egyenesen bűnnek tekintik, ha valaki a saját neméhez vonzódik, sokan a Sátán munkájának tekintik a homoszexuálisokat, akik a pokol tüzén fognak elégni. Lil Nas X pedig nemcsak felvállalja a melegségét, hanem egyenesen büszke rá, és ha emiatt pokolra jut, akkor azt rohadtul ki fogja élvezni, és örömmel ül bele a Sátán ölébe. De van egy másik üzenete is a klipnek és a dalnak, és mindennek, amit képvisel: ha heteroszexuális női és férfi előadóknak lehet a szoftpornó határait súroló dalszöveget és klipet készíteni, akkor miért ne tehetné meg ugyanezt egy homoszexuális férfi?
Elég megnézni 2020 egyik legnagyobb slágerét, az idei Grammy-gálán is előadott WAP című számot Cardi B és Megan Thee Stallion előadásában, ami legalább akkora port kavart, mint a Montero. Itt két nő kendőzetlenül beszélt arról, hogyan akarják a férfiakat a saját szexuális kielégülésükhöz használni. Lil Nas X száma egyértelműen erre a jelenségre rímel, azzal a különbséggel, hogy több van benne puszta szexuális provokációnál.
Adam B. Vary, a Variety újságírója nagyon jól megfogalmazta, mit is képvisel a modern popkultúrában ez a szám.
"Éjjel láttam valamit, amit nem igazán hittem volna, hogy valaha is látni fogok: egy nyíltan meleg zenei szupersztár, aki teljesen felvállalta a saját szexuális, bűnös, drogos fantáziavilágát." Vary kiemeli, hogy 41 éves meleg férfiként sohasem gondolta volna, hogy egyszer olyat láthat, hogy egy homoszexuális férfi pontosan úgy éli ki a szexuális fantáziáját egy videóklipben, ahogy a hetero társai. Amíg egy rakás meleg szupersztár az elmúlt évtizedekben igyekezett heteronormatív módon kifejezni az érzéseit és érzelmeit a világ felé a zenéjében (lásd Elton John, Ricky Martin vagy az N'Sync-es Lance Bass), Lil Nas X vállaltan a meleg férfiak szexikonjává kíván válni, és ehhez ugyanazokat az eszközöket használja, mint heteroszexuális kollégái.
És persze van egy másik vetülete is a videónak, méghozzá Lil Nas X saját lelkivilága. A legtöbb meleg ember küzd a saját szexualitásával és identitásával, és ezzel ő is így volt évekig. Egy 2019-es interjúban elmesélte, hogy fiatalon éveken át abban hitt, hogy ha elég sokáig imádkozik Istenhez, akkor nem lesz többé homoszexuális, és az egész csak egy átmeneti zavar lesz az életében. A Montero (ami egyébként Lil Nas X keresztneve) megjelenése előtt a rapper egy levelet is megosztott, amit a 14 éves önmagának írt. Ebben a levélben arról ír, hogy tudja, hogy megígérte magának, hogy sosem vállalja fel a homoszexualitását és ezt a titkát magával viszi a sírba, de most már tudja, hogy ez a dal egy csomó más queer vagy meleg embernek segít abban, hogy elfogadja a saját létezését. Tudja, hogy rengeteg embert magára fog haragítani, és azzal vádolják majd, hogy kultúrharcot folytat, és lenyomja a másságát mások torkán. De az az igazság, hogy tényleg ezt csinálja, mert ezzel azt szeretné üzenni az embereknek, hogy takarodjanak el mások magánéletéből, és fejezzék be azt, hogy megszabják másoknak, hogyan éljenek.
A jobboldal és a rapperek lázadoznak, a Nike is kiborult
Ahogyan Lil Nas X számított rá, a videó óriási visszhangot keltett Amerikában. A hiphopnak az oldschool, szövegközpontú részét képviselő Joyner Lucas azon problémázott, hogy szerinte a rapper nincs tisztában azzal, hogy az Old Town Road alapvetően egy gyerekhimnusz, és Lil Nas X követői között rengeteg kisgyerek van, ezért hatalmas felelőtlenség egy ennyire szuggesztív klipet készíteni. A Los Angeles Lakers egykori kosarasa, Nick „Swaggy P” Young szintén kifakadt, hogy soha többet nem engedi meg a gyerekeinek, hogy az Old Town Roadot hallgassák, és azon is gondolkodik, hogy valaha újra vegyen-e Nike-cipőt. A Pastor Troy nevű rapper pedig azon borult ki, hogy ha ez kell a Grammyhez, akkor ő sohasem fog nyerni, és egyébként is, nemrég a 14 éves fiának végig kellett néznie egy reklámot, amelyben két férfi megcsókolta egymást.
Konzervatív oldalról persze ennél jóval keményebb kritikák hangzottak el, Candace Owen alt-right Twitter-influencer például azon sajnálkozik, hogy hőst csináltak egy drogfüggőből (a rendőrök által meggyilkolt George Floyd), Cardi B lett az év nője, és közben a sátán cipőit reklámozzák az embereknek.
Lil Nas X ezekre a vádakra azzal vágott vissza, hogy nem az ő felelőssége, hogy a gyerekek milyen zenét hallgatnak, a szülők dolga az, hogy erre figyeljenek. Kiemeli, hogy az Old Town Roadban is beszél csöcsökről és drogozásról, szóval nem az ő hibája, hogy a dal gyerekhimnusz lett. Az más kérdés, hogy annak idején egyébként gond nélkül ment el fellépni egy rakás kisiskolás közé, ahol a gyerekek teli torokból üvöltötték a szöveget:
Lil Nas X általában zseniális cinizmussal és iróniával reagál az őt érő támadásokra, elég csak arra gondolni, hogy amikor az old school hiphoprajongók kifakadtak, hogy ellopta Nas nevét, pár hónappal később kihozott egy közös számot vele. Vagy amikor nem tartották a zenéjét elég countrynak, és beugrott mellé Billy Ray Cyrus. Egyszerűen lepereg róla minden, és olyan természetességgel kezeli a balhékat, hogy tényleg nehéz fogást találni rajta.
Az más kérdés, hogy közben a Nike irdatlan nagy pert varrhat a nyakába az egész húzás miatt. Pontosabban nem az övébe, hanem egy MSCHF nevű dizájnerkollektíváéba, akikkel Lil Nas X együtt dolgozott a dalhoz. Ugyanis a klip mellé piacra dobtak 666 darab Nike Air Max 97 típusú cipőt, fekete és piros színekben, a fűzőjén egy pentagrammával, az oldalán Lukács evangéliuma 10. fejezetének 18. igéjével, illetve egy csepp emberi vérrel, amelyet hozzákevertek minden cipő alapanyagához. A cipők darabja 1018 dollár (utalva a biblai idézetre), és természetesen egy perc alatt elkapkodták az összeset.
Ő pedig ezt mondta nekik: Láttam a Sátánt villámként leesni az égből – Lukács 10,18
Bár a hivatalos kommunikációban is jelezték, hogy ezek nem hivatalos Nike-cipők, és nem a cipőgyártó cég munkája, a Nike egyáltalán nem vette jó néven a dolgot, és védjegybitorlás miatt beperlik a cipőiket átalakító dizájnereket. A Nike azt állítja, hogy az akció megsértette a jó hírnevüket, és azt sugallja, hogy a cég támogatja a sátánizmust. Azt követelik az alkotóktól, hogy semmisítsék meg az összes cipőt és fizessenek nekik kárpótlást. Érdekesség, hogy ugyanez a társaság korábban is átalakított már ilyen Nike-cipőket, 2019-ben 1425 dollárért árultak hófehér „Jézus-cipőket”. A Nike részéről egyébként érthető a lépés, mert hiába kommunikálták egyértelműen, hogy semmi közük a projekthez, az interneten felháborodott emberek ezrei szólítanak fel a cég bojkottjára.
Az eset rávilágít egy rakás kifejezetten modern kori problémára, mint a kettős mérce az LMBTQ-előadók esetében, a hiphopon belüli homofóbia, illetve az az egyre népszerűbb trend, hogy dizájnerek más márkákat tuningolnak fel, majd adják azokat tovább jóval drágábban. És ez a rengeteg érdekes és kényes téma egy 21 éves egykori TikTok-sztár miatt jött fel újra, aki − úgy látszik − mégsem pusztán egy egyslágeres hullócsillag lesz, hanem annál sokkal több.