Ugrás a tartalomra
x

Vakáció Lombardiában Elioval és Oliverrel – 3.

Van még egy szabad hétvége az idei nyárra a bakancslistádon? Akkor irány az észak-olaszországi Lombardia! A régió természeti szépségei mellett a több száz éves építészeti örökség is vonzza a turistákat, illetve tavaly ősz óta egy újabb nevezetesség is, mégpedig hogy itt forgatták a Szólíts a neveden című meleg sikermozit. Megtekinthetitek a filmbéli Perlman család villáját is, ahová most mi is elkalauzolunk benneteket.

 

Az Albergoni villa az észak-olaszországi Moscazzano-ban található. Ez a 800 fős település legfőbb látnivalója, hiszen az épület története legalább a XV. századig nyúlik vissza. Kétszintes, két tornya van – az egyik oldalához utólag építették hozzá a konyhát. Ez a fenti fotón az épület bal oldalán látható. Az ingatlant valaha csodás park vette körül, ami mára már elburjánzott. A villa maga is felújításra szorul – kívül és belül egyaránt, de még így, leromlott állapotában is csodálatos.

Már a faragott bejárati ajtó is műremek.

A földszint alaprajza:

A földszinti csarnok középen látható. Az alaprajz felső részén balról a szalon, jobbról egy kis előszoba. Az alsó részen balról jobbra: az ebédlő/billiárdszalon, lépcsőház, könyvtár.

A központi csarnok a bejárattól az épület hátsó részéig viszi a látogatót. Mindkét oldalán egy-egy szalon található.

A központi csarnok ma is eredeti állapotában látható. A tulajdonos bútorai szerepelnek a filmben is, Violante Visconti di Modrone díszlettervező ehhez meglehetősen keveset tett hozzá.

A csarnok a filmforgatás befejezése után.

A központi csarnok, ahogy a filmben látható. Középütt láthatóak a megfelelő spanyol/olasz asztalok, amelyek egymással szemben helyezkednek el. A falakra nagy, antik papír térképeket vásárolt a díszlettervező. Az ajtó mellett egy antik olasz kanapé, amely a háztulajdonosok birtokában van. Violante Visconti di Modrone egy hónapot töltött azzal, hogy különféle kellékeket vásároljon a házba, de még az édesapja otthonából is kölcsönzött tárgyakat a forgatáshoz. Violante minden nap bambuszleveleket gyűjtött a vázákba, szerinte valószínűleg Mrs. Perlman is ezt tette volna.

Timothée a forgatáskor.

A rendező: Luca Guadagnino.

Jobbra az előszoba, ami egyáltalán nincs a filmben, csak egy kisebb jelenetben vethetünk rá egy pillantást. A baloldalon a nappali, ahol Elio zongorája is található.

A könyvtárral szembeni kisebb szoba ahová először betérünk. Figyeljétek a gyönyörű mennyezetet!

A festett mennyezet.

Átmegyünk a szalonba, amit a filmforgatáshoz így rendeztek be. A zongora mögött látható két ajtó az előszobába visz, onnan jöttünk át ide. A mennyezeten látható képeket az 1500-as években festette Aurelio Busso, Raphael egyik tanítványa. A freskónak csak egy része maradt meg. Violante meglehetősen kopott, használt bútorokat választott a szalon berendezéséhez. Újonnan semmit sem vásárolt. Minden bútor használt vagy antik.

A szalon másik fele - a kandalló hatalmas, szinte elfér benne egy ember. Figyeljétek meg a jobb sarokban lévő ajtót – eredetileg az egyik saroktoronyba vezetett, lépcsőház volt. Bárpulttá alakították át.

A díszlettervező a szalonban mindenfelé könyveket helyezett el. A Perlman családban ugyanis mindenki olvas! Az egyik jelenetben Mrs. Perlman egy százéves német nyelvű könyvből olvas fel egy részletet férjének és Elio-nak, németről azonnal olaszra és angolra fordítja. A bútorok egy része a tulajdonos oké – zöld terítővel letakarva. A film rendezőjének eredetileg ez a szoba nem tetszett, nem is akart benne forgatni, de a díszlettervező életet vitt a helyiségbe.

A szomszédos kis szobát a stáb használta, a forgatási eszközök is láthatók. Azokban a helyiségekben, amelyekben nem volt forgatás rendezték be a sminkes szobát, ott tárolták a felszereléseket…

A mennyezet díszítése a szalonban.

Így néz ki ténylegesen a szalon. Minden bútor fehér terítővel fedett. Néhány festmény maradt itt, ezek a tulajdonosoké. Az ajtón keresztül a csarnok látható. A kandalló talán sokkal jobban néz ki a festmény nélkül - mint ahogyan a filmben is látható.

Egy újabb helyiségben vagyunk. A bejárati ajtó bal oldalán található a könyvtár - a könyvek és a kopott, rózsaszín bársony kanapé is láthatóak a filmben. Ezt az antik fa íróasztalt és a tükröt nem használta a díszletépítő.

A könyvtár elülső oldalán egy nagy kandalló található. A bútorok és az összes ajtó mind feketére vannak festve a házban. A kanapé mögött található az a falrész, ahol a konyhát az épülethez hozzáépítették.  A szobában lévő ablakot megszüntették, ezért látható a kanapé mögött az a furcsa ív. A saroktorony lépcsőháza sem innen nyílik már, hanem a konyhából.

A könyvtárszobában is régi bútorok láthatóak. Kivéve a kanapét.   A filmrendező le akarta cserélni, de a díszlettervező azt javasolta, hogy maradjon. Úgy gondolta, hogy Perlman professzor is ezt a kényelmes ülőalkalmatosságot választotta volna.

Turisták a könyvtárszobában. A falról eltűntek az uralkodói portrékat ábrázoló apró domborművek, azok a díszlettervező édesapjáé voltak.

A könyvtár a filmben fontos beszélgetések helyszíne.

A könyvtárban beszélget el fiával az apa a film vége felé.

Átmegyünk egy újabb helyiségbe. A lépcső mellett a filmbéli ebédlő található, amelyet a valóságban billiárdszobának használtak. Az ajtón keresztül a központi csarnok látszik.

Az „ebédlőben” a festmények eredetiek, az asztalt a filmhez készítették.

Az ebédlőben található az a kandalló, amely előtt Elio sír, miközben már a stáblista is olvasható, jelezve a film végét.

Az ebédlő kandallója előtti jelenet.

Az épületben eredetileg három lépcsőház volt található. A központi az emeletre vezet, két másik pedig az épület sarkain található tornyokba. A központi lépcsőház falát korabeli freskók díszítik. A lépcsők maguk viszont már nem az eredetiek. A baloldali gyönyörű festmény is látható volt a filmben.

Elio a festmény előtt.

A lépcső aljában fogasok és székek találhatóak. Menjünk fel az emeletre! Az emeleti részen is egy nagy csarnok található, mindkét felén helyiségek. Az alábbi alaprajzon csak az emeleti rész fele látható.

Az emeleti rész egyik felének alaprajza: az egymásba nyíló két szoba és mellettük a közös fürdőszoba. A nagyobb Olivér, a kisebb Elio szobája a filmben.

Az emeleten a helyiségek elrendezése hasonló, mint a földszinten. Két nagy szoba van mindkét oldalon, középütt pedig a csarnok. A díszlettervező színes drapériával vitt életet a helyiségbe.

Kijárat az erkélyre.

Ahogyan a szoba a valóságban kinéz.

A két hálószoba eléggé üresen fest a filmfogatás befejezése után. Ez Elio, majd Oliver szobája volt.

Ugyanaz a hálószoba a filmhez illően berendezve a fenti képeken - ahogyan egy tizenéves fiú szobája a valóságban kinézne: nagy rendetlenség. A szobát a család egyben raktárhelyiségként is használja. Elio mindig kiköltözik a szobából, amikor új gyakornok érkezik hozzájuk.

Violante a tulajdonos kétszemélyes ágyát használta Oliver szobájában. A 80-as évekből származó régi poszterek kerültek a falra, köztük baloldalt: Peter Gabriel - Live In Concert!!! Csak az oldala látszik a plakátnak.

A hálószobában készült jeleneteknek csak egy része került a filmbe. Pletykák szerint a felvett film majdnem négyórás volt a vágás előtt - szeretnék látni mindazokat a jeleneteket, amelyek nem kerültek bele a végső változatba!

A korábbi részek:

A film helyszínei: Crema, Bergamo és környéke A villa története A cikk forrása: Cote de Texas  

Drupal 8 Appliance - Powered by TurnKey Linux